Recordaantal vrouwen, jongeren én 60-plussers actief in Vlaamse sportclubs

Vlaamse Sportfederatie analyseert recente ledencijfers sportclubs in Vlaanderen:

  • Bijna 600.000 meisjes en vrouwen zijn lid van een sportclub. Dat aantal lag nooit zo hoog.
  • Het aantal jongeren tussen 12 en 17 jaar bij sportclubs breekt ook records: meer dan 220.000 middelbare scholieren zijn aangesloten.
  • Nooit eerder waren er meer 60-plussers lid van een sportclub: meer dan 267.000. 
  • Sportclubs zoeken dringend vers bloed onder de clubbestuurders om professioneel te blijven werken. Hun aantal daalde met 4% t.o.v. vorig jaar. 

Aan het einde van de straffe sportzomer, zijn meer dan 1,4 miljoen Vlamingen nu klaar voor het nieuwe sportseizoen in hun club. Uit een analyse door de Vlaamse Sportfederatie van de meest recente ledencijfers van de 72 gesubsidieerde en erkende sportfederaties in Vlaanderen blijkt dat er bijna 6% meer Vlamingen in een sportclub zitten dan 5 jaar geleden. Ten opzichte van 10 jaar geleden gaat het zelfs om een toename van bijna 20%.

Pieter Hoof, algemeen directeur van de Vlaamse Sportfederatie: “We merken in onze analyse verschillende positieve uitschieters. Zo waren er nooit eerder zoveel sportende vrouwen, jongeren en 60-plussers actief bij een sportclub in Vlaanderen. De besturen van de clubs vergrijzen dan weer in sneltempo. Dat is een aandachtspunt voor de volgende seizoenen, willen onze clubs de komende jaren verder groeien. Want meer leden in de club vereist een bredere omkadering, ook in clubbesturen.”

Recordaantal meisjes en vrouwen in de sportclubs

Ruim 4 op de 10 leden (41,3%) bij Vlaamse sportclubs zijn vrouw, goed voor bijna 600.000 sportende meisjes en dames. Hun aantal lag nooit zo hoog als vandaag. In vergelijking met 2 jaar geleden is het aantal sportende vrouwen met bijna 6% toegenomen, in vergelijking met vijf jaar geleden gaat het om een stijging van 7,6%.

Smartphone-generatie in de sportclub

Ook bij de jongeren die naar de middelbare school gaan, bereiken de cijfers dit jaar records. De Vlaamse sportclubs hebben nu meer dan 220.000 leden tussen 12 en 17 jaar. Dat zijn er 6% meer dan twee jaar geleden en 8% meer dan 5 jaar geleden. Bijna zes op de tien (59,3%) van hen zijn jongens.

Bij de jongste leeftijdsgroepen (kinderen van 11 jaar of jonger) is er een kleine daling ten opzichte van vijf jaar geleden (-0,3%). Het zijn er 302.000 in totaal, maar wel een stijging in vergelijking met twee jaar geleden (+4,8%).

Pieter Hoof, algemeen directeur van de Vlaamse Sportfederatie: “De cijfers over de jongeren in de sportclubs stemmen ons positief. Ze tonen aan dat ook de smartphone-generatie wekelijks blijft kiezen voor sport als vrijetijdsbesteding. Het is belangrijk om onze jongeren aan het sporten te krijgen én te houden. Niet alleen voor hun gezondheid, maar ook voor hun algemene ontwikkeling. Onderschat de sociale rol van sportclubs niet. Jongeren maken er vrienden, bouwen er zelfvertrouwen op en leren er wat fair play en samenwerken is.”

Actieve zestigers

Niet alleen onder de jongeren is sporten populair, ook bij onze 60-plussers zit de populariteit van sporten in de lift. Nooit waren er meer 60-plussers aangesloten bij een sportclub dan vandaag. Momenteel zijn ze met meer dan 267.000 in de Vlaamse sportclubs. Dat zijn er maar liefst 20.000 meer dan twee jaar geleden. Hier zien we een stijging van 8% tegenover 2 jaar geleden en zelfs 18% tegenover 5 jaar geleden. Dat steeds meer clubs een aanbod op maat van ouderen hebben, draagt bij tot die positieve evolutie. 

Vers bloed om clubs draaiende te houden

Uit de cijfers blijkt tot slot dat er dringend nood is aan vers bloed in de besturen van de sportclubs in Vlaanderen. Het aantal clubbestuurders is met 4,3% afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Ten opzichte van voor corona gaat het zelfs om een daling van 7%. En dat terwijl het aantal sportende Vlamingen toeneemt, sportclubs steeds professioneler werken en de zoektocht naar trainers, vrijwilligers én extra inkomsten almaar moeilijker wordt.

Pieter Hoof, algemeen directeur van de Vlaamse Sportfederatie: “Onze sportclubs hebben dringend nood aan extra instroom in het bestuur. Of beter gezegd: extra doorstroom vanuit de leden in de sportclubs zelf. Vroeger bleven sporters na hun actieve carrière actief in de club door een bestuurszitje op te nemen. De laatste jaren zien we dat dit minder een evidentie wordt en de clubbesturen snel vergrijzen. Aangezien er steeds meer verwacht wordt van de clubs en hun bestuur op vlak van administratie, communicatie en professionalisering, vraagt dat meer kennis van de mensen die de clubs leiden. Veel bestuurders hebben nood aan extra ondersteuning om de club verder uit te bouwen.”

Top 5 meest beoefende sporten

Voetbal blijft de populairste clubsport in Vlaanderen, gevolgd door wielrennen en tennis. Kleinere sporten zoals boksen, skaten en triatlon zijn de voorbije vijf jaar aan een sterke opmars bezig.

***

Over de Vlaamse Sportfederatie

De Vlaamse Sportfederatie vzw is de koepelorganisatie voor sportfederaties en hun sportclubs in Vlaanderen. Goed voor 1,4 miljoen sporters in Vlaanderen, die sporten in meer dan 18.500 sportclubs. De Vlaamse Sportfederatie versterkt sportfederaties en sportclubs, zodat meer mensen in Vlaanderen kwalitatief aan sport kunnen doen.Meer info op: www.vlaamsesportfederatie.be

Pieter Hoof

Algemeen directeur, Vlaamse Sportfederatie

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met