Antwerpse ondernemer ontwikkelt nieuwe methode om “AI-hallucinaties” om te zetten in creatieve prestaties

“Belgen en bedrijven moeten dringend AI-taalmodellen leren uitdagen”

Waar veel Belgen gefrustreerd raken door de “hallucinaties” en onwaarheden die AI-taalmodellen zoals ChatGPT uitkramen, ziet Antwerpenaar Vince Buyssens (35) er juist een voordeel in. Zo kunnen de ‘verzonnen antwoorden’ van Artificiële Intelligentie gebruikt worden als inspirerende bron van creativiteit. Met zijn kersverse onderneming Thoughtform richt Buyssens, tot voor kort onderzoeker Generatieve AI bij Thomas More Hogeschool, zich in de eerste plaats op het gebruik van AI op de werkvloer. “Door er slim mee te praten, kan je creatief met AI aan de slag, wat zelfs nieuwe jobopportuniteiten oplevert”, stelt Buyssens.

Wie ChatGPT en andere AI-taalmodellen geregeld gebruikt, heeft het ongetwijfeld al gemerkt: de chatbots verzinnen soms antwoorden die niet stroken met de realiteit. Maar die zogenoemde “hallucinaties” hoeven helemaal geen probleem te zijn, zegt de Antwerpse techondernemer Vince Buyssens. Integendeel: de Antwerpenaar richtte zelfs een nieuw bedrijf op om mensen en ondernemingen te leren hoe ze die eigenschap van AI-modellen juist in hun voordeel kunnen draaien en er creatieve ideeën uit halen.

“Veel Belgen en organisaties gebruiken AI zoals ChatGPT heel eenzijdig en voorspelbaar, namelijk als een zoekmachine zoals Google of encyclopedie zoals Wikipedia. In het beste geval kunnen die taalmodellen zo helpen om teksten te schrijven of te structureren. Daarbij is het vooral belangrijk dat ChatGPT juiste antwoorden geeft en niet te veel onwaarheden erbij verzint. Maar de meesten staan er niet bij stil dat we AI-taalmodellen voor veel meer kunnen gebruiken dan dat, zoals brainstorms op de werkvloer bijvoorbeeld. Dan is het niet erg dat de AI begint te hallucineren. Met mijn bedrijf Thoughtform wil ik mensen leren om anders om te gaan met AI, op een nieuwe manier met taalmodellen in gesprek te gaan en ze zo in te zetten om tot nieuwe creatieve inzichten te komen.” ​

-
Vince Buyssens, oprichter van Thoughtform

AI-intuïtie creëren

Om die AI-hallucinaties en onjuistheden ten volle te benutten, ontwikkelde Buyssens voor bedrijven een aanpak die AI-intuïtie op de werkvloer installeert. CEO’s, managers en werknemers leren de systemen zo anders te gebruiken en intuïtief converseren met hun ChatGPT- of Gemini-gesprekspartner. De AI-denkmethode die Buyssens uitdraagt, bestaat uit vier basisprincipes taalmodellen gebaseerd op Artificiële Intelligentie zijn voorspellingsmachines, niemand weet nog hoe ze precies ‘denken’, ze hallucineren en verzinnen nieuwe feiten, en praten ons naar de mond. 

“Het klinkt contradictorisch dat we nu terug met z’n allen moeten leren hoe we met AI-taalmodellen moeten praten. Want het zijn nota bene mensen die die zogenaamde Large Language Models (LLMs) ontwikkeld en getraind hebben. Maar we moeten AI-modellen vandaag vooral meer uitdagen dan we vandaag doen. Want AI-taalmodellen werken nu eenmaal met gemiddelde en wenselijke antwoorden: ze willen de gebruiker iets teruggeven dat zeker niet extreem onverwacht is of uit de band springt. Door AI-taalmodellen onverwachte vragen te stellen, spreek je het creatieve deel van het algoritme beter aan. Je kan aan ChatGPT vragen om een business-strategie te bedenken, maar je kan ook vragen om zo’n strategie te bedenken vanuit het standpunt van een roedel wolven. Bij die tweede vraagstelling gaat ChatGPT ‘hallucineren’. Voor wie de AI-modellen wil gebruiken als creatieve sparringpartner is die tweede manier net interessant om doorsnee antwoorden te vermijden.” ​

-
Vince Buyssens

Nieuwe jobopportuniteiten

Volgens Buyssens creëert AI ook nieuwe jobopportuniteiten binnen alle mogelijke sectoren. Zo kunnen bedrijven AI-tools in de toekomst bewust inzetten als een extra medewerker bovenop het huidige personeelsbestand. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat die AI-tools zo slim mogelijk gevoed worden door hun menselijke gebruikers. Daarom is het volgens Buyssens belangrijk dat een nieuwe manier van ‘AI-denken’ over de hele bedrijfsvloer - van HR-verantwoordelijken tot CEO’s - wordt gecultiveerd. 

Door slim in gesprek te gaan met AI-taalmodellen zoals ChatGPT, kan je hen creatiever maken. Maar daarvoor heb je wel steeds menselijke input nodig. Met andere woorden: de werknemer die nu met AI aan de slag gaat om nieuwe ideeën en strategieën te bedenken, zal ook in de toekomst nog nodig zijn om die ideeën te bekomen. AI zal dat nooit zelf kunnen. Wie een ruim referentiekader heeft, zal ook meer interessante vragen kunnen stellen aan AI-modellen zoals ChatGPT. Oudere generaties geloven dat ChatGPT iets is voor de jongeren, terwijl net die oudere generatie extra interessante output kan genereren dankzij hun jarenlange ervaring en kennis. Ook dat is iets waar ik met Thoughtform sterker op wil inzetten.” ​

-
Vince Buyssens

Vince Buyssens is met zijn nieuwe onderneming niet aan zijn proefstuk toe. Als serie-ondernemer richtte hij al verschillende bedrijven op binnen de AI-sfeer. Bovendien was hij ook lector in digitale media bij de Thomas More Hogeschool en de Universiteit van Antwerpen, en onderzocht hij als AI-kapitein van creatief bureau Storyme de mogelijkheden om Generatieve AI in te zetten voor videoproductie. 

Meer informatie op thoughtform.co 

 

Onderstaande foto's van Vince Buyssens zijn vrij te gebruiken.

 

 

 

Vince Buyssens

Creative technologist, Thoughtform

Sander Vanlouwe

Senior PR Consultant, Comm2You

 

 

 

Contacteer ons

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Arno Creve

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Joachim Deman

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met