Zomerbarometer reisagenten: Belg geeft gemiddeld 1.556 euro uit aan zomervakantie in binnen- of buitenland

  • Zomerbudget van de Belg is in drie jaar tijd met bijna een kwart gestegen
  • Spanje, Frankrijk, Turkije en Griekenland zijn dé topbestemmingen
  • Vakantie in eigen land weer stukje populairder (+11%)
  • Verenigde Staten verliest populariteit, maar blijft nog steeds dé topbestemming op lange afstand

Enkele miljoenen Belgen pakken de komende weken hun koffers voor een deugddoende lange vakantie en/of een korter uitje. Spanje, Frankrijk, Turkije en Griekenland zijn dé topbestemmingen. Maar opvallend meer landgenoten kiezen ook voor een verblijf in eigen land (+11% boekingen). Dat blijkt uit de zomerbarometer van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR), die meer dan 600 reisbedrijven in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt. “De Belgen blijven fervente reizigers en reserveren ook steeds vroeger hun zomervakantie”, zegt gedelegeerd bestuurder Koen van den Bosch. “En opmerkelijk: er wordt ook steeds meer budget voor vrijgemaakt.”

Of het nu met de wagen, de trein, het vliegtuig, of zelfs de fiets is: de komende dagen trekken de eerste Belgen massaal richting zon, zee, strand of bergen. Alleen, met z’n tweeën, met vrienden of met het hele gezin. De boekingscijfers van de reisagenten geven duidelijk aan dat de Belgen snakken naar vrije tijd en rust. Sommigen onder hen trekken er zelfs twee keer op uit deze zomer. 

“De Belgen blijven zonder enige twijfel een reislustig volk. Het aantal boekingen is dan ook stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar. Rekenen we daar straks nog de laatste ‘last minutes’ bij, is er wellicht zelfs sprake van een lichte stijging. Opvallend ook in de cijfers: steeds meer zomervakanties worden vroeg op het jaar geboekt. Al meer dan een derde van de vakanties wordt minstens een half jaar op voorhand vastgelegd. De absolute piek zien we in januari en februari. Dat al bijna vier op de tien Belgische reizigers een beroep doen op een professionele reisagent, betekent bovendien een flinke opsteker voor de sector.” - Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van VVR

Meer reisbudget 

Dat de Belgen veel waarde hechten aan een zomervakantie, blijkt uit het gespendeerde budget, dat in drie jaar tijd opnieuw flink is toegenomen.

“Gemiddeld geven reizigers deze zomer 1.295 euro uit aan een reis in Europa, of net daarbuiten. Voor intercontinentale bestemmingen gaat het om 2.572 euro. Dat komt neer op een globaal gemiddeld budget van 1.556 euro, of goed 24,1% meer dan in de zomer van 2022. Die stijging is groter dan de inflatie en indexatie. De zomervakantie krijgt dus duidelijk een prominente plaats in het gezinsbudget. Terwijl de wereld met alle technologische vooruitgang steeds sneller raast, willen de Belgen tijdig op de pauzeknop drukken, tot rust komen en ‘quality time’ doorbrengen met familie en vrienden. Een reis is daar voor velen het perfecte middel toe.” - Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van VVR

Favoriete bestemmingen

Quo vadis, belgae? Belgen blijven gewoontedieren en dus trekken we in juli en augustus weer massaal naar Spanje en Frankrijk. En ook Turkije, Griekenland en Italië blijven stevig in de top-5 logeren van favoriete bestemmingen. Opvallend is evenwel dat meer Belgen dit jaar voor een vakantie in eigen land kiezen (+11% boekingen). Wellicht zijn daar de vroege voorspellingen van een zonnige zomer in België niet vreemd aan. Daarnaast blijven Portugal, Tunesië, Egypte, Oostenrijk en Duitsland populaire vakantieplekken.

Op de lange afstandsbestemmingen zien de reisagenten dan weer enkele opvallende stijgers. Japan (+30% boekingen), Zuid-Afrika (+25%) en Tanzania (+25%) weten meer Belgen te overtuigen van een bezoek. Ook ‘oude’ bekenden Thailand (+10%) en Kaapverdië (+15%) vallen weer meer in de smaak.

“Misschien toch ook opmerkelijk: hoewel de voorbije maanden heel veel gezegd is over de Verenigde Staten, en er effectief minder Belgen naartoe reizen, blijft het land de onbetwiste nummer 1 bestemming op lange afstand. Dat de euro sinds april opnieuw een stuk gunstiger staat ten opzichte van de dollar, speelt daarin mogelijk een rol. Na de VS vormen Canada, Indonesië, Mexico en de Dominicaanse Republiek de top-5 bestemmingen op lange afstand.” - Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van VVR

***

Over VVR

De Vereniging Vlaamse Reisbureaus VZW werd opgericht in 1975. Als erkende vakvereniging ondersteunt en vertegenwoordigt de VVR de professionele reissector op verschillende niveaus versus de publieke en de private sector. De meer dan 600 Nederlandstalige leden in Vlaanderen en Brussel, met meer dan 1000 verkooppunten en waar meer dan 4000 medewerkers actief zijn, verzorgen jaarlijks de vakantie van meer dan 4 miljoen reizigers. Samen met UPAV (Union Professionelle des Agences de Voyages) zorgt VVR voor een unieke vertegenwoordiging op nationaal vlak. Voor meer info: https://vvr.be/

Koen van den Bosch

Gedelegeerd Bestuurder, Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR)

 

 

Contacteer ons

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Arno Creve

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Joachim Deman

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met