Week werken, week vakantie: steeds meer studenten kiezen voor flexibele zomerjob

Zomerjob-barometer Adecco geeft aan: aandeel studenten dat nog één zomermaand aan een stuk werkt is in vijf jaar tijd met 15% gedaald

Eén volledige zomermaand elke dag van nine-to-five of in verschillende shiften werken en daarna een maand plezier beleven? Het aantal studenten dat zich nog in dat klassieke vakantielijf laat gieten is in vijf jaar tijd drastisch gedaald (-15%). Dat blijkt uit de Zomerjob-barometer van Adecco, één van de grootste hr-dienstverleners van het land. “Steeds meer studenten willen alleen nog flexibel werken in juli en augustus: een week werken, dan weer een weekje genieten”, zegt woordvoerder Frédéric Van Waeijenberge. 

Over goed drie weken zijn de examens voorbij en gaat de riem er af bij de Belgische studenten. Maar twee tot bijna drie volledige maanden in de hangmat liggen, daar passen de meesten voor. Om professionele ervaring op te doen en een welgekomen cent bij te verdienen, steken deze zomer opnieuw een kwart miljoen studenten de handen uit de mouwen. Een überklassiek verhaal? Niet helemaal. Uit de Zomerjob-barometer van Adecco komt een opvallende trend naar boven: steeds meer jongeren laten hun vakantieplannen niet meer volledig afhangen van hun vakantiejob. 

“De klassieke vakantiejob waarbij jongeren één maand onafgebroken werken in juli of augustus wordt steeds zeldzamer. De jongste jaren zien we studenten steeds vaker versnipperd werken tijdens de zomer. Jongeren plannen hun zomervakantie meer dan ooit in functie van festivals, reizen, vrienden en familie. De vakantiejob dient om alles te bekostigen. Opvallend ook: de meeste bedrijven hebben geen enkele moeite met die mentaliteit. Het sluit helemaal aan bij hoe de arbeidsmarkt vandaag functioneert.”
Frédéric Van Waeijenberge, woordvoerder van Adecco België

Aandeel studenten dat nog volledige maand werkt in juli

Bron: Adecco
Bron: Adecco

Aandeel studenten dat nog volledige maand werkt in augustus

Bron: Adecco
Bron: Adecco

Studenten blijven gegeerd 

De klassieke uitzendarbeid in ons land is voor maart en april gedaald met 3,5% ​ vergeleken met dezelfde maanden in 2024. De verslechterde economische conjunctuur is daar niet vreemd aan. Hr-dienstverlener Adecco verwacht dat die dalende trend zich tijdens de zomer zal doorzetten, maar niet ten nadele van vakantiejobs van onze jongeren. In een dalende uitzendmarkt neemt het aandeel van studenten jaar na jaar toe. Voor dezelfde maanden maart en april, is er – in tegenstelling tot de daling in de algemene uitzendmarkt – een status quo voor studentenarbeid, vergeleken met vorig jaar.

“Studenten blijven gegeerd. Ze leveren goed werk, het ziekteverzuim is bij hen beperkt en het werken met dagplanningen en weekplanningen, die ingeburgerd zijn bij bedrijven, sluiten helemaal aan op de leefwereld van de vakantiejobbers van vandaag.” ​
Frédéric Van Waeijenberge van Adecco België

Piekperiodes makkelijker op te vangen 

De voorbije zomers was het soms puzzelen op piekmomenten. De verwachting is dat dit fenomeen zich minder zal voordoen dit jaar omdat studenten meer uren mogen werken (650 uur ipv 600) en studentenarbeid steeds verder ingeburgerd raakt.

“Dankzij de grotere beschikbaarheid van studenten tijdens de zomer kunnen we sneller inspelen op ad-hocplanningen en piekperiodes bij bedrijven. Onze mensen plannen momenteel volop studenten in voor juli en augustus. Maar ook tijdens de zomermaanden zijn zij volop aan de slag met lastminuteplanningen. Typische piekperiodes heb je bijvoorbeeld als er na een periode van slecht weer, goed weer aankomt en mensen massaal de terrassen opzoeken of gaan barbecueën. Op die ogenblikken moet er snel geschakeld worden in de horeca en de retail.”
Frédéric Van Waeijenberge

2.600 euro bruto per maand

Uit de Zomerjob-barometer van Adecco blijkt nog dat de meeste vakantiejobs dit jaar terug te vinden zijn in de retail en productie. Bij supermarkten gaat het vooral om kassamedewerker of rekkenvervuller. Samen zijn die sectoren goed voor meer dan 60% van het aantal vakantiejobs. Horeca is goed voor 12% en de gezondheidszorg 5%. Het gaat dan niet alleen om studenten die woonzorgcentra en ziekenhuizen schoonmaken of bijspringen in de keuken. Wie een bekwaamheidsdiploma zorg heeft, springt het verzorgend personeel bij. De gezondheidssector is de best betalende sector van deze populaire sectoren. Gemiddeld verdient een jobstudent 2.600 euro bruto per maand deze zomer.

Evolutie gemiddeld loon jobstudenten

Jaar

Q

Loon per uur

Evolutie vs Y-1

Maand FT loon

2025

1

€ 15,42

3,6%

​ 2.539

2024

1

€ 14,87

2,5%

​ 2.449

2023

1

€ 14,51

10,6%

​ 2.389

2022

1

€ 13,12

3,4%

​ 2.160

2021

1

€ 12,69

1,0%

​ 2.090

Bron: RSZ-data via Federgon, berekeningen Adecco

***

Over Adecco
Adecco België is gespecialiseerd in uitzendarbeid voor kleine, middelgrote en grote bedrijven. Naast uitzendarbeid richt het bedrijf zich ook op vaste wervingen en op outsourcing. Het telt meer dan 100 kantoren over heel België en behoort tot de top 5 spelers in de uitzendmarkt. Adecco België maakt deel uit van The Adecco Group, de wereldwijde leider op het vlak van HR dienstverlening die actief is in meer dan 60 landen. De missie van The Adecco Group is “making the future work for everyone”. ​ The Adecco Group is gevestigd in Zwitserland en is beursgenoteerd.
Meer info op
www.adecco.be

Frédéric Van Waeijenberge

Head of Communication Adecco BeLux, Adecco

Contacteer ons

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Arno Creve

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Joachim Deman

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met