Voetbal Vlaanderen wil meer kleuters aan het voetballen krijgen

Nieuw ludiek trainingspakket moet volgend seizoen meer 5- tot 7-jarigen van clubvoetbal laten proeven

Het voorbije seizoen startten er zo’n 13.350 jongens en meisjes van 5, 6 en 7 jaar met voetballen in Vlaanderen. Dat waren er ruim 10% meer dan een seizoen eerder. Niet slecht, maar het kan nog beter volgens Voetbal Vlaanderen. Zeker omdat de sportfederatie jaar na jaar recordcijfers optekent bij de 8- tot 9-jarigen en de 10- tot 12-jarige starters. Daarom lanceert Voetbal Vlaanderen de speelse campagne ‘Kom er Bij’, met uitrusting en oefenstof op maat van de allerkleinsten. “Dit zal clubs vanaf het seizoen ’24-’25 helpen om voetbal voor kleuters gemakkelijker te organiseren en het nog interessanter te maken voor de allerjongsten”, luidt het. Dit jaar testten alvast 52 jeugdploegjes de trainingen-op-maat uit.

Het aantal jonge voetballers in Vlaanderen groeit elk jaar. In het seizoen ’23-’24 hebben al bijna 28.000 kinderen en jongeren (-18 jaar) hun eerste stappen op een voetbalveld gezet. Kinderen beginnen ook steeds op jongere leeftijd met voetballen, zo blijkt uit cijfers van Voetbal Vlaanderen. Het afgelopen seizoen liepen er ruim 30.100 5- tot 7-jarigen - waarvan 6% meisjes - op de Vlaamse voetbalvelden rond. Maar daar waar 8-, 9-, 10-, 11- en 12-jarige startende voetballers elk jaar records breken, stagneert de groei bij de allerkleinsten. Om nog meer jonge kinderen warm te maken om de voetbalschoenen aan te binden vanaf ’24-’25, lanceert Voetbal Vlaanderen de campagne ‘Kom er Bij’. 

“Voetbal is nog altijd de populairste sport in Vlaanderen. Maar dat betekent niet dat we op onze lauweren mogen rusten. Naast het groeipotentieel bij meisjes, is er ook nog veel ruimte bij de 5- tot 7-jarigen. Om de allerkleinsten warm te maken om te voetballen, hebben we het inspirerend en praktisch clubpakket ‘Kom er Bij’ ontwikkeld. De eerste indruk die de jonge kinderen en hun ouders hebben van de sport, is enorm belangrijk. Om alles heel laagdrempelig te houden voor de clubs en de kinderen, hebben we samen met onze partner Meli gewerkt met een bijenthema. Aan de hand van leuke instuiftrainingen en duidelijke communicatie met en naar de ouders helpen we clubs een omgeving te creëren waarin kinderen met een brede glimlach naar elke training komen.”
Stefan Verheyen, manager grassroots bij Voetbal Vlaanderen
Evolutie van het aantal starters per leeftijdscategorie de voorbije 5 jaar
Evolutie van het aantal starters per leeftijdscategorie de voorbije 5 jaar

Bijenballen en ouderkrantje

Voetbal Vlaanderen roept de honderden clubs in Vlaanderen die nog geen ploegjes voor de allerjongsten hebben op om het nieuwe trainingspakket (inclusief twee gratis e-learnings) aan te vragen. Dat is mogelijk dankzij een (financieel) duwtje in de rug van Meli. Vanaf het seizoen ’24-’25 zullen er dan op heel wat trainingsveldjes bijenballen rollen en bijenhesjes opduiken. Daarnaast krijgen trainers een trainingsbundel met drie verhalen rond ‘De Magische Stuifbal’ waarmee ze de jongens en meisjes over het veld kunnen laten ‘zoemen’. Kindjes kunnen ook bandjes verzamelen telkens ze een “instuiftraining’’ bijwonen. De hele campagne is bewust ludiek en laagdrempelig gehouden om de voetbalbeleving van de allerkleinsten nog leuker te maken.

“Onze campagne ‘Kom er Bij’ is een eerste stap om onze clubs te helpen in de strategische uitwerking van ledenwerving voor 5- tot 7-jarige spelertjes. We inspireren hiermee clubs en de jeugdverantwoordelijken en bieden hen een clubpakket aan waarmee ze in de praktijk aan de slag kunnen gaan met drie leuke en wervende verhaaltrainingen. Door in te zetten op de allerjongsten, kunnen onze clubs verder werken aan ledenwerving en ledenbinding en zo de instroom van de allerkleinste spelertjes succesvol verder uitbouwen. Intussen zijn al zo’n 52 clubs aan de slag met het pakket. Het doel is om de komende jaren meer dan 200 clubs in Vlaanderen te laten deelnemen.” ​
Stefan Verheyen van Voetbal Vlaanderen

Voetbalexperten én voetbalouders van Voetbal Vlaanderen stelden ook een krantje en de aparte website www.voetbalvlaanderenkomerbij.be samen. Beide maken ouders wegwijs in hoe hun kleine spruiten de eerste stappen kunnen zetten bij een voetbalclub en wat het project ‘Kom er Bij’ precies inhoudt.

***

Nand De Klerck

Woordvoerder, Voetbal Vlaanderen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met