Voetbal Vlaanderen lanceert samen met Metejoor grootschalige sensibiliseringscampagne voor meer respect en minder prestatiedruk in het jeugdvoetbal

Recordaantal meldingen van fysieke en mentale agressie langs de zijlijn van Vlaamse voetbalvelden

Het gaat er steeds agressiever en luidruchtiger aan toe in het amateurvoetbal. Niet zozeer op het veld, maar vooral langs de zijlijn, zo stelt Voetbal Vlaanderen vast. De sportfederatie ontving dit seizoen alleen al 337 meldingen van spelers, scheidsrechters, ouders en supporters van agressie op en naast het veld. Nooit waren dat er zoveel bij jeugdwedstrijden. Jongens en meisjes voelen zich daardoor ongemakkelijk en hebben minder zelfvertrouwen op het veld. Voetbal Vlaanderen bundelt daarom de krachten met de populaire artiest Metejoor en lanceert een grootschalige sensibiliseringscampagne. Vandaag gaf Metejoor het startschot met de release van de videoclip van de song ‘De Zijlijn’.

Vlaamse jongens en meisjes sporten in de eerste plaats om plezier te maken. Maar dat plezier is voor sommige kinderen soms ver te zoeken door onfatsoenlijk gedrag langs de zijlijn. In de eerste helft van vorig seizoen noteerde Voetbal Vlaanderen al zo’n 91 gevallen van verbale en/of fysieke agressie op en naast onze voetbalterreinen. Die cijfers gingen in de eerste helft van dit seizoen maal vier, een triest record. Tussen augustus en december 2023 ontving de sportfederatie liefst 337 klachten en meldingen. Het gaat dan vooral om fysiek grensoverschrijdend gedrag, psychologisch grensoverschrijdend gedrag en onfair gedrag. Tegelijk steeg ook het aantal uitgesproken straffen door de sportfederatie omwille van agressie langs de zijlijn. Er werden op een half seizoen maar liefst 3.808 sancties uitgesproken of zo’n 400 meer in vergelijking met de eerste seizoenshelft van vorig jaar. De straffen gaan van geldboetes over schorsingen tot zelfs levenslange uitsluiting.

Hét signaal voor Voetbal Vlaanderen om nog meer actie te ondernemen. In de zomer van 2022 lanceerde Voetbal Vlaanderen al de campagne #doedegijdatthuisook. Doel was om de sportiviteit op en langs de Vlaamse voetbalvelden te verbeteren met onder andere de hulp van fair play-ouders. Maar die boodschap heeft duidelijk nog niet iedereen bereikt. Een nieuwe, sterke sensibiliseringscampagne moet ouders en supporters nog beter wijzen op de impact van wangedrag op de jongens en meisjes op het veld.

“Ons jeugd- en amateurvoetbal brengt elke week meer dan een miljoen mensen in beweging, en dat is fantastisch. Helaas lopen er ook al eens zaken mis. Kinderen worden soms uitgejouwd, ouders gaan met elkaar op de vuist, trainers leggen jongeren te veel druk op om een wedstrijdje te winnen, enzovoort. Met deze campagne willen we aandacht vragen voor deze problematiek én vragen we aan ouders, supporters en trainers om hun verantwoordelijkheid op te nemen zodat jongens en meisjes ook echt plezier kunnen beleven op het veld.”
Jorg Keldermans, Voorzitter Voetbal Vlaanderen
“Sportief gedrag hoort niet alleen thuis op het veld, maar zeker ook naast het veld. Als supporter weet ik dat de gevoelens hoog kunnen oplopen tijdens een voetbalmatch, maar er is geen enkel excuus voor agressie – zeker niet tijdens jeugdwedstrijden. We willen zoveel mogelijk jongeren zoveel mogelijk laten sporten, en dat lukt alleen als de sfeer niet verziekt wordt door de kleine minderheid van zijlijnzeikers die het verpesten voor iedereen.”
Vlaams minister van Sport Ben Weyts

Om met de nieuwe sensibiliseringscampagne zoveel mogelijk mensen te bereiken en de boodschap krachtig over te brengen, kan Voetbal Vlaanderen rekenen op de steun van Vlaanderens meest populaire artiest Metejoor.

Autobiografisch lied ‘De Zijlijn’

Metejoor is de geknipte ambassadeur om ouders en supporters bewust te maken van de impact van negativiteit op kinderen en jongeren. Metejoor heeft als 10-jarig voetballertje zelf aan den lijve ondervonden wat te luid geroep en te hoge prestatiedruk met een kind doen. De gevoelens die hij toen ervaarde, schreef hij neer in het campagnelied 'De Zijlijn', dat ook op zijn nieuwe album ‘Joris’ prijkt. De videoclip werd vandaag gelanceerd.

“De problematiek van wat er zich afspeelt op en naast het veld, ligt me nauw aan het hart. In de song 'De Zijlijn’ vertel ik wat die negativiteit elk weekend doet met jonge voetballertjes. Daar staan de mensen veel te weinig bij stil. Je krijgt negatieve stress, verliest je zelfvertrouwen en je kan je niet meer amuseren op een voetbalveld. Dat gevoel wil ik de jongens en meisjes besparen. Ik heb dus niet lang moeten nadenken om mijn schouders mee onder deze sensibiliseringscampagne te zetten. Ik hoop dat het ouders, trainers en supporters de klik laat maken om alle kinderen op het voetbalterrein te motiveren en samen te zorgen voor een goede sfeer op en naast het veld.” ​
Metejoor

De samenwerking tussen Voetbal Vlaanderen en Metejoor loopt anderhalf jaar. Tijdens de tweede seizoenshelft van 2023-2024 organiseert de sportfederatie samen met de artiest diverse acties om aandacht te vragen voor meer positiviteit langs de Vlaamse voetbalvelden. Daarover zal Voetbal Vlaanderen te gepasten tijde meer communiceren.De videoclip en de song 'De Zijlijn' zijn terug te vinden via deze link.

***

Over Voetbal Vlaanderen
Voetbal Vlaanderen is de Vlaamse vleugel van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) en de grootste Vlaamse sportfederatie. De federatie geeft meer dan 300.000 voetbalhelden wekelijks de kans hun kunsten te tonen op het voetbalveld. Voor hen organiseren we ongeveer 330.000 wedstrijden per seizoen op meer dan 10.000 velden in Vlaanderen. De missie van Voetbal Vlaanderen is om iedereen een leven lang voetbalplezier te geven op maat. Om dat te bereiken ondersteunt, begeleidt en adviseert Voetbal Vlaanderen alle voetbalclubs in Vlaanderen.
www.voetbalvlaanderen.be

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Nand De Klerck

Woordvoerder, Voetbal Vlaanderen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met