Vereniging Vlaamse Reisbureaus: Opvallend meer Belgen gaan op reis deze herfstvakantie

Dichtbijvakanties naar Nederland en Frankrijk ruimen plaats voor zonbestemmingen in Zuid-Europa en Afrika

Na een prachtige nazomer, is het nu tijd voor druilerig herfstweer. En dat zien de reisagenten ook aan het aantal boekingen naar de zuiderse zon. Goed 8% meer Belgen dan vorig jaar hebben voor de herfstvakantie een reis geboekt. ​ Vooral de zuiderse bestemmingen Spanje en Turkije zijn bijzonder populair. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR). “Opvallend ook: de Belgen tonen deze herfstvakantie minder interesse in dichtbijvakanties naar Frankrijk en vooral Nederland”, weet Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder van de VVR.

Dat de Belg zijn reislust flink heeft teruggevonden en weer vaker bij een reisagent binnenstapt, blijkt uit het aantal boekingen dat de reisagenten dit jaar al mochten noteren. Over de voorbije tien maanden bekeken hebben de Belgen goed 5% meer reizen geboekt in vergelijking met een jaar eerder, blijkt uit de cijfers van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR). Bovendien wachten ze niet massaal meer op een lastminute-deal. Meer Belgen boeken weer zes tot negen maanden op voorhand een reis. En het mag deze herfst ook wat meer kosten. Alles bij elkaar steeg de omzet van de reisbureaus met 17%.

Die trend is ook duidelijk zichtbaar voor vakanties tijdens de herfstvakantie. Veel meer Belgen kiezen dit jaar bovendien voor een reis naar een wat verdere bestemming. 

“Spanje en haar eilanden (+7%) en Turkije (+4%) zijn dé populairste vakantieplekken. Maar ook Portugal (+45%), Kaapverdië (+35%) en Tunesië (+21%) hebben een grote aantrekkingskracht. Dat de vakantie in Wallonië inmiddels twee weken duurt, is daar niet vreemd aan. Heel wat gezinnen ten zuiden van de taalgrens maken van de 14 dagen schoolvakantie gebruik om er eens wat verder op uit te trekken. Maar ook meer Vlaamse gezinnen hebben toch een zuiderse trip op hun agenda staan.”
Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder van de VVR

Herfstvakantie steeds populairder voor reis naar het zuiden

Opvallend is dat minder Belgische vakantiegangers tijdens de herfstvakantie voor een dichtbijvakantie in Frankrijk (-9%) en Nederland (-35%) kiezen. 

“Frankrijk blijft de nummer één bestemming voor de Belgen in het algemeen, maar wie via de reisprofessional zijn reis boekt, kiest daar vaker voor andere bestemmingen, vooral aan Vlaamse zijde zien we toch minder interesse. Ook Egypte heeft deze herfstvakantie moeten inboeten aan populariteit. Daar zal de situatie in het Midden Oosten niet vreemd aan zijn. Dat de Nederlanders tijdens de herfstvakantie minder Belgische vakantiegangers met een lang verblijf over de vloer krijgen, heeft mogelijk met het weer te maken.”
Koen van den Bosch van de VVR

Wintervakanties

Bij de reisbureaus lopen de boekingen voor de wintervakanties ook al vlotjes binnen. Vooral Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland zijn daarbij populair. 

TOP-5 bestemmingen herfstvakantie

  1. Spanje
  2. Turkije
  3. Frankrijk
  4. Egypte
  5. Marokko

***

Over VVR
De Vereniging Vlaamse Reisbureaus VZW werd opgericht in 1975. Als erkende vakvereniging ondersteunt en vertegenwoordigt de VVR de professionele reissector op verschillende niveaus versus de publieke en de private sector. De meer dan 600 Nederlandstalige leden in Vlaanderen en Brussel, met meer dan 1000 verkooppunten en waar meer dan 4000 medewerkers actief zijn, verzorgen jaarlijks de vakantie van meer dan 4 miljoen reizigers. Samen met UPAV (Union Professionelle des Agences de Voyages) zorgt VVR voor een unieke vertegenwoordiging op nationaal vlak. Voor meer info: https://vvr.be/

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Koen van den Bosch

Gedelegeerd Bestuurder, Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR)

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met