Vakantiehonger Belgen geeft reisbureaus financiële boost

  • Ruim 9 op de 10 reisbedrijven opnieuw financieel gezond na moeilijke coronajaren
  • Belg geeft gemiddeld 360 euro meer uit aan vakantie dan twee jaar geleden.
  • Zelfs na druk reisjaar 2023, boekt Vlaming in januari meer dan ooit: 4% meer reizen geboekt in vergelijking met januari 2023.

Het gaat opnieuw goed met de georganiseerde reissector in ons land. Waar 2023 een bijzonder sterk jaar was voor de sector, belooft 2024 een nog drukkere periode te worden voor de reisbureaus. Dat blijkt uit de eerste cijfers van 2024 van de VVR naar aanleiding van het Vakantiesalon. De grote vakantiehonger geeft de reisbedrijven financiële rugwind. “Ruim 9 op de 10 reisbedrijven zijn na drie moeilijke coronajaren opnieuw gezond”, aldus Koen van den Bosch, CEO van de VVR.

De georganiseerde reissector heeft moeilijke tijden achter de rug, maar krabbelt weer helemaal recht. Met dank aan de Belg die er opnieuw massaal op uit trekt. 2023 was al een sterk jaar voor de sector en 2024 kondigt zich nog meer veelbelovend aan, blijkt nu uit de eerste cijfers van de VVR. 

“2023 was een bijzonder goed jaar. De cijfers zaten bijna op het precoronaniveau van 2019. We mogen daarbij niet vergeten dat er begin 2023 in bepaalde landen en regio’s nog steeds beperkende maatregelen waren waardoor de vakantiebeleving niet gegarandeerd kon worden. De reserveringen voor 2024 zijn sterker dan ooit gestart. Het is duidelijk dat de goesting om te reizen dit jaar enorm groot is.”
Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder van de VVR

Ruim 9 op de 10 reisorganisaties financieel topfit

Studiebureau Graydon ging in opdracht van de VVR na hoe financieel gezond de reisbureaus en reisorganisatoren in ons land zijn. Daaruit blijkt dat ruim 9 op de 10 bedrijven in de reissector intussen financieel gezond zijn. Dat is een fikse opkikker voor de sector.

“De reissector in Vlaanderen is er weer helemaal bovenop. Sterker nog, meer dan de helft van de bedrijven in onze sector is zelfs financieel bestand tegen een nieuwe crisis. Daarmee doet onze sector het beter dan veel andere sectoren in ons land. Dat hebben we te danken aan de Belg die opnieuw massaal zijn vakantie boekt en duidelijk niet beknibbelt op zijn vakantiebudget. Volgens de huidige vooruitzichten zal de reismarkt in 2024 verder groeien.”
Koen van den Bosch van de VVR

Belg geeft gemiddeld 1.335 euro uit aan vakantie

De boekingen voor 2024 zijn sterker dan ooit gestart. Waar vorig jaar 32% van het totaal aantal reizen tegen einde januari werd geboekt, is dat nu al 36%. Daarnaast geven we gemiddeld bijna 40% meer uit aan onze vakantie dan twee jaar geleden: 1.335 euro tegenover 967 euro. 

“Spanje blijft binnen de georganiseerde reissector het populairste vakantieland voor de Belg. Frankrijk, Italië, Turkije en Griekenland vervolledigen de top 5. Het gros van de reizigers blijft met eigen vervoer of met de autocar op vakantie gaan. Het vliegtuig is de tweede grootste vervoersmodus. De aantrekkingskracht van de trein neemt wel verder toe. De hogere en betere frequenties in combinatie met nachttreinen werpen hun vruchten af en beantwoorden duidelijk aan een groeiende vraag.”
Koen van den Bosch

Koen van den Bosch

Gedelegeerd Bestuurder, Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR)

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met