Topchocolatier Jurgen Baert ontwerpt chocolade gebouw van 35 kilo voor Belgische kanshebber vastgoed-oscars in Cannes

Gedetailleerde replica van Brusselse ‘Monteco’ blijft op temperatuur met op maat gemaakte sokkel met airco 

De Dendermondse topchocolatier Jurgen Baert heeft een indrukwekkend gedetailleerde chocolade replica ontworpen van het Brusselse kantoorgebouw Monteco. Het unieke werk weegt liefst 35 kilogram, is 75 centimeter hoog, 50 centimeter breed en wordt op temperatuur gehouden door een op maat gemaakte sokkel met airco. Komende maandag wordt het meesterwerk met de grootste omzichtigheid naar Cannes getransporteerd, waar het wordt tentoongesteld op de internationale vastgoedbeurs MIPIM. De Belgische projectontwikkelaars Nextensa en ION zijn namelijk met Monteco genomineerd voor één van de felbegeerde vastgoed-oscars die er worden uitgereikt. 

Topchocolatier Jurgen Baert bij zijn chocolade ontwerp van Monteco.
Topchocolatier Jurgen Baert bij zijn chocolade ontwerp van Monteco.

Liefst 45 uren heeft Jurgen Baert de voorbije weken besteed aan het unieke chocolade ontwerp. “Letterlijk met waterpas en meter bij de hand”, aldus de topchocolatier die in het verleden al verschillende medailles won op het WK voor chocolatiers. “De grootste uitdaging was immers om Monteco kaarsrecht te krijgen, net zoals het gebouw in het echt is opgeleverd. Er zit dan ook geen enkel ondersteunend materiaal in het werk, het is voor 100% uit melk- en donkere chocolade gemaakt.” 

Een andere grote uitdaging voor Baert was om alle details van Monteco volledig uit chocolade op te bouwen. “De gevel van het gebouw bestaat bijvoorbeeld uit tientallen tussenstijlen. Die heb ik volledig op maat gesneden, stuk voor stuk zeer kort op een warmteplaat gelegd, om ze dan met de lichtjes gesmolten chocolade op het gebouw te ‘kleven’. Een werk met ingehouden adem (lacht).” Baert dokterde verschillende technieken uit om alle details zo levensecht mogelijk na te maken. Zo gebruikte hij bijvoorbeeld speciale siliconen matjes om chocolade rasters te maken die tussen de stijlen en de ramen van Monteco zijn geplaatst.

Vastgoedoscars

Baert ontwierp het chocolade meesterwerk in opdracht van projectontwikkelaars Nextensa en ION, die het gebouw in het echt ontwikkelden. “Monteco is zopas geselecteerd voor een van de felbegeerde vastgoed-oscars van MIPIM, de internationale vastgoedbeurs in Cannes. Het is het eerste hoogbouwproject opgetrokken in houtskeletbouw in Brussel en is bovendien uiterst duurzaam”, aldus Davy Demuynck, CEO van ION. “Het is niet vanzelfsprekend dat een Belgische ontwikkeling de shortlist haalt. Daarom hebben we besloten om onze nominatie ter plaatse extra kracht bij te zetten met een uniek ontwerp in - kan het nog Belgischer? - chocolade. Het chocolade gebouw straalt alles uit waar Monteco voor staat: vakmanschap, oog voor detail, iets om fier op te zijn.”

"Ons houten kantoorproject in Brussel is een voorbeeld van hoe wij streven naar innovatie en duurzaamheid en het zet een nieuwe standaard voor milieuvriendelijk bouwen”, zegt Michel Van Geyte, CEO van Nextensa. “Ik ben dan ook enorm trots dat Monteco genomineerd is voor de MIPIM Awards, waarmee we onze toewijding aan duurzame ontwikkeling laten zien. Deze erkenning is een bewijs van het harde werk van ons team en ons streven om een positieve impact te hebben."

La Croisette

In de nacht van 11 op 12 maart - aan de vooravond van de start van de vastgoedbeurs aan de Côte d’Azur - wordt het ontwerp in het atelier van Baert opgehaald voor transport. “Het chocolade gebouw wordt onder een stolp geplaatst, die in piepschuim wordt verpakt en wordt vastgezet in een bestelwagen, waarin ook wat promotiemateriaal zal vervoerd worden”, zegt chocolatier Baert. “Vervolgens zal de chauffeur het eetbare Monteco ’s nachts, wanneer het rustiger op de baan is, met grote omzichtigheid naar Cannes brengen.”

Eenmaal daar aangekomen, wordt de stolp op een sokkel geplaatst die volledig op maat werd gemaakt en voorzien is van een aircosysteem. Die komt dan in het bekende Palais des Festivals aan La Croisette te staan. Dat is de mythische plek waar ook het Filmfestival van Cannes jaarlijks doorgaat. Normaal gezien is de chocolade wel bestand tegen de temperaturen in Cannes in maart, maar in zo’n beursgebouw kan het wel eens wat warmer worden. Het aircosysteem zorgt ervoor dat Monteco niet gaat smelten. Aan de sokkel brengen Nextensa en ION nog een grote QR-code aan, zodat de stemgerechtigde bezoekers van MIPIM die kunnen scannen en voor Monteco kunnen stemmen.

2.000 chocolade lolly’s

Om bezoekers van MIPIM helemaal in te pakken, heeft chocolatier Baert ook 2.000 chocolade lolly’s in de vorm van Monteco gemaakt. Die zullen op een event van Nextensa en in het Belgisch paviljoen van de MIPIM-beurs worden uitgedeeld. Eveneens met de boodschap om een stem uit te brengen op de Belgische inzending voor de vastgoed-oscars.

Op 14 maart wordt uiteindelijk bekendgemaakt of ION en Nextensa de felbegeerde prijs in ontvangst mogen nemen in Cannes. Wat er vervolgens met de chocolade Monteco zal gebeuren? “Die komt na het event terug naar België, waar alle medewerkers van Nextensa en ION een stukje van het gebouw mogen opsnoepen”, aldus nog Davy Demuynck. “Als we de vastgoed-oscar voor ‘Best Office & Business Project’ in de wacht slepen, zal daar zeker een glaasje champagne bijhoren (lacht).”

Website preview
#VoteForMonteco | First office building in wood, and in chocolate 🇧🇪
Monteco, the first high-rise wooden building in the heart of Brussels' European Quarter is nominated in the category ‘Best Office and Business project’.
event.ion.be

Jurgen Baert

Belgian Chocolate Master

Marie-Fleur Vandenabeele

ION

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Contact