‘Start iets moois’: vdk bank gaat op zoek naar 100 hartverwarmende projecten die samenleving verbeteren

Lokale vzw’s, verenigingen, scholen en buurtorganisaties maken kans op prijs van 1.000 euro

Onder de noemer ‘Start iets moois’, gaat vdk bank de komende vijf weken op zoek naar 100 warme ideeën die van ieders buurt een mooiere plek maken. De duurzame bank roept vzw’s, verenigingen, scholen en buurtorganisaties op om tegen eind januari 2024 projecten te bedenken die niet alleen op sociaal vlak, maar ook ecologisch en economisch het verschil maken in onze samenleving. De wedstrijd gaat voor de vijfde keer door in vijf Vlaamse steden en dit jaar ook voor het eerst in Brussel en Wallonië. vdk bank toont met het initiatief dat als we samen aan eenzelfde zeel trekken, we van de wereld een betere plaats kunnen maken. Drie initiatieven maken elk kans op 1.000 euro om hun idee te realiseren. ​ 

Opvang voor psychisch kwetsbare jongeren, een gemeenschappelijke tuin waar alle buren groenten, fruit en bloemen kunnen plukken, of een café waar jongeren gebruikte elektronische toestellen leren herstellen om ze later opnieuw te verkopen: het zijn maar enkele voorbeelden van projecten die de voorbije jaren de wedstrijd ‘Start iets moois’ van vdk bank wonnen. Ook dit jaar organiseert de duurzame bank de wedstrijd in vijf Vlaamse steden (Antwerpen, Aalst, Sint-Niklaas, Gent en Hasselt), Brussel en Wallonië. De bank moedigt met de actie vzw’s, verenigingen en scholen aan om sociale initiatieven op touw te zetten die in 2024 van hun buurt een warmere plaats maken.

Leen Van den Neste, CEO van vdk bank: “Dit jaar organiseren we ‘Start iets moois’ voor de vijfde keer in Vlaanderen en de allereerste keer in Brussel en Wallonië. Zo moedigen we de lokale gemeenschappen in België aan om onze maatschappij warmer te maken. Samen de schouders onder kleine, lokale initiatieven zetten, verandert onze wereld echt ten goede. Dat sociale, warme en lokale karakter zit ingebakken in het DNA van vdk bank. Ik ben ervan overtuigd dat de buren, collega’s, verenigingen, scholen, vzw’s, etc. net als de voorbije vier jaar ook nu weer vele mooie projecten zullen indienen.”

Sociaal, economisch en ecologisch relevant 

Om mee te dingen naar de geldprijs, moet het project aan drie duurzame dimensies voldoen: het initiatief moet een sociale rol vervullen, maar tegelijk ook ecologisch en economisch relevant zijn. Daarnaast moeten de organisatoren het concept ook binnen het jaar in de praktijk kunnen brengen. Verenigingen, scholen, buurtorganisaties en vzw’s kunnen hun project nog tot en met 31 januari 2024 registreren op www.vdk.be/startietsmoois. De winnaars worden op woensdag 14 februari 2024 persoonlijk verwittigd en ontvangen een financieel ruggensteuntje van 1.000 euro op een rekening van vdk bank. 

***

Over vdk bank

​vdk bank is een ethische, duurzame bank in volle expansie. Al sinds 1926 kunnen individuen en gezinnen met een hart voor hun omgeving bij de bank ethisch verantwoord bankieren. Intussen telt de bank 61 buurtkantoren verspreid over Vlaanderen, want vdk bank blijft inzetten op bankieren van mens tot mens. Sinds 1 april 2023 is vdk bank ook in Brussel en Wallonië actief via haar agentschap NewB. De bank heeft momenteel ongeveer 155.000 klanten in heel België.Voor meer info: www.vdk.be

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met