Slimme Belgische technologie bepaalt exacte oorsprong en traject van luxe-artikelen

iTraceiT haalt 1,5 miljoen euro aan vers kapitaal op en betreedt internationale luxemarkt

Het Belgische technologiebedrijf iTraceiT lanceert slimme technologie die de volledige weg die luxe-artikelen afleggen, in kaart brengt. Met technologie die gebruikmaakt van onder meer blockchain en QR-codes, kunnen fabrikanten, retailers én consumenten voortaan de volledige productie- en distributieketen van producten zoals whiskey, lederen handtassen of parfum nagaan. Letterlijk van het bos in India tot in de winkel op De Meir. “Eerder ontwikkelden we al succesvol het allereerste integrale diamantpaspoort. Vanaf 2025 betreden we de brede luxemarkt met vergelijkbare technologie”, aldus Frederik Degryse, CEO van iTraceiT. “Onze technologie biedt een oplossing voor de vele, strenge Europese regels die eraan komen en de steeds luider klinkende vraag van consumenten om meer transparantie.” iTraceiT heeft 1,5 miljoen euro opgehaald bij private en publieke investeerders om de nieuwe technologie te ontwikkelen en uit te rollen in Europa, de VS en de Emiraten. 

De groep van overheden, fabrikanten én consumenten die de precieze herkomst van producten willen kennen, wordt almaar groter. Van handelaars wordt verwacht dat ze steeds vaker zwart op wit kunnen aantonen dat de lederen handtassen of de juwelen die ze dragen op een zo duurzaam en ethisch mogelijke manier zijn gemaakt. Zeker op de luxemarkt, waar de consument veel geld op tafel legt voor topproducten, klinkt de roep steeds luider. De slimme technologie van iTraceiT, waarmee je digitaal de oorsprong van alle (onderdelen van) producten kan nagaan, biedt daarop een antwoord.

“Twee jaar geleden lanceerden we als eerste ter wereld succesvol een diamantpaspoort met vergelijkbare technologie. Intussen zijn we marktleider en breiden we uit naar de volledige luxemarkt, waar de vraag naar meer transparantie toeneemt. Die vraag komt niet alleen van consumenten, maar ook van overheden. Denk bijvoorbeeld aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een EU-richtlijn die voorschrijft dat grote ondernemingen verplicht rapporteren over hun impact op mens en milieu. De komende jaren zullen er wereldwijd steeds meer regels bijkomen die ervoor moeten zorgen dat je de precieze herkomst van producten kan achterhalen. Dat biedt tal van voordelen, onder meer op het vlak van gezondheid, klimaat en eerlijke concurrentie en handel.”
Frederik Degryse, CEO van iTraceiT

Van looierijen in India tot verpakking in Spanje

iTraceiT laat luxemerken toe om (onderdelen van) producten te voorzien van een unieke QR-code die de volledige levensweg in kaart brengt. Het unieke paspoort is mogelijk door op elk niveau van het productieproces de nodige informatie toe te voegen. Bij lederen handtassen kan dat bijvoorbeeld gaan van foto’s van de leerlooierijen in India, over video’s van het verpakken van de handtassen in Spanje tot vervoersdocumenten, aankoopfacturen, certificaten, enzovoort. Maar niet alleen het productieproces wordt via het paspoort in kaart gebracht, ook de impact op de werkvoorwaarden (eerlijke verloning, etc.) van de mensen achter het ambacht kan worden toegevoegd.

Journey details leather
Journey details leather

Investeringen en jobs

Voor de verdere ontwikkeling van de technologie en de uitbreiding naar de luxemarkt kan het jonge iTraceiT rekenen op 1,5 miljoen euro vers kapitaal. Dat werd onlangs verzameld tijdens een nieuwe kapitaalronde bij private investeerders via het financieringsplatform Spreds, het Business Angel Netwerk Vlaanderen (BAN Flanders) en publieke investeerders, waaronder Wallonie Entreprendre, de Waalse openbare investeringsmaatschappij. Om de uitbreiding naar de luxemarkt in goede banen te leiden, werft het bedrijf met vestigingen in Antwerpen en het Henegouwse ‘s-Gravenbrakel ​ ook een tiental nieuwe medewerkers aan.

“We zetten met dit extra kapitaal hard in op een versnelde ontwikkeling van onze slimme technologie en onderzoek naar nieuwe mogelijkheden. Daarvoor willen we ook Belgisch IT-talent aantrekken. Vorig jaar verdubbelden onze vaste inkomsten en intussen tellen we 126 grote klanten in de diamantsector. Op korte termijn willen we onze omzet verviervoudigen en onze positie in de Verenigde Staten en de Emiraten sterk vergroten.” Guy De Smet, CTO van iTraceiT

***

Over iTraceiT
iTraceiT is een Belgisch softwarebedrijf, opgericht door experts met meer dan 20 jaar ervaring in verschillende sectoren. De ambitie van het bedrijf is om industrieën in het algemeen, en de diamant- en juwelenindustrie in het bijzonder, een robuuste, gebruiksvriendelijke en zeer veilige traceerbaarheidsoplossing te bieden. De software combineert AI en blockchain om elk formaat diamant en elk ander product te traceren in alle stadia van de productieketen. Meer info op www.itraceit.io

Contacteer ons

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Arno Creve

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Joachim Deman

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met