Ruim 500 Vlaamse jongeren vertrekken naar Wereldjongerendagen in Lissabon

Bekende streetwear-designer Simon Eeraerts (Avo&Cado) ontwerpt unieke sweaters en T-shirts voor IJD-delegatie

Ruim 500 Vlaamse jongeren vertrekken dezer dagen naar ’s werelds grootste festival van deze zomer: de Wereldjongerendagen (WJD) in het Portugese Lissabon. Dat is meteen ook de grootste delegatie van het voorbije decennium. Van 1 tot en met 6 augustus ontmoeten de jongeren leeftijdsgenoten uit verschillende landen en continenten en ontdekken ze elkaars blik op de wereld. Ook paus Franciscus komt langs om de jongeren aan te moedigen. Een leuk surplus zijn de unieke sweaters en T-shirts die de bekende streetwear-designer Simon Eeraerts (Avo&Cado) speciaal voor de delegatie heeft ontworpen.

Maandachtochtend vertrok een 50-tal jongeren vanuit Aalter naar Portugal.
Maandachtochtend vertrok een 50-tal jongeren vanuit Aalter naar Portugal.

Eens om de drie jaar nodigt de paus jongeren tussen 16 en 30 jaar wereldwijd uit om samen te komen op de Wereldjongerendagen. Voor deze 17e editie blazen honderdduizenden verzamelen in de Portugese hoofdstad Lissabon, een van dé culturele trekpleisters in het zuiden van Europa. Ook een grote delegatie enthousiaste Vlaamse jongeren tekent deze zomer present. Ze zijn van alle leeftijden en komen uit alle provincies van ons land en uit Brussel, met de grootste groepen uit West- en Oost-Vlaanderen. 

Sofi Van Ussel, directeur van jongerenpastoraal Vlaanderen IJD: “Opvallend is dat de delegatie nooit diverser en inclusiever was. De deelnemers komen deze keer uit alle hoeken van Vlaanderen, ze zijn overtuigd gelovig of net nog volop zoekend en het zijn jongedames en -heren met verschillende geaardheid en van verschillende etnische achtergrond,... Maar bovenal mensen, die met een open blik kijken naar de samenleving en de veranderingen die op ons afkomen en die elkaar als gelijken zien. Een week lang komen ze in contact met leeftijdsgenoten uit tientallen landen en gaan ze in gesprek over hoe ze de wereld zien en waar die volgens hen naartoe moet. Voor het eerst in de geschiedenis van de WJD zette paus Franciscus de deuren ook open voor jonge mensen met een andere of helemaal geen geloofsovertuiging. En dit om alle jongeren de kans te bieden hun blik op de wereld te verruimen. Het belooft een unieke editie te worden.”

De WJD zijn overigens niet alleen een festival van dialoog en bezinning. De hele week kunnen de jongeren ook cultuur opsnuiven in Portugal en kunnen ze zich uitleven tijdens tal van concerten en in sportcompetities tussen landen. Ook film en voordrachten staan op het programma.

Zoektocht naar menselijk contact en doel in het leven

Dat er zo’n grote delegatie Vlaamse jongeren naar Lissabon afzakt, vinden ze bij IJD, die overigens medeorganisator is van de Wereldjongerendagen, niet helemaal verrassend. “Nooit eerder draaide de wereld zo snel als vandaag”, zegt Sofi Van Ussel. “Onze jongeren krijgen 24/7 prikkels. Er lijkt zoveel te moéten. Meer dan ooit zijn ze op zoek naar betekenis. ‘Wat maakt onszelf en onze dagelijkse inspanningen nu de moeite waard?’ Jongeren zoeken een plek in de wereld waar ze elkaar kunnen ondersteunen en uitdagen om het beste in zichzelf naar boven te halen. Een festival als de WJD kan hen daarin versterken. Het is een oefening in samenwerken, over culturele en andere grenzen heen, en in echt in gesprek te gaan met anderen. Dat missen ze vandaag.”

Een 70-tal jongeren vertrok zondag vanuit Waregem naar Portugal, na een bezoek aan het wzc De Karmel op Internationale Dag van de Grootouders en Ouderen.
Een 70-tal jongeren vertrok zondag vanuit Waregem naar Portugal, na een bezoek aan het wzc De Karmel op Internationale Dag van de Grootouders en Ouderen.

Duwtje in de rug van streetwear-designer Simon Eeraerts

Als kers op de taart kregen alle jongeren bij vertrek ook een unieke rode sweater en een witte T-shirt of topje, van de hand van de bekende streetwear-designer Simon Eeraerts (Avo&Cado). Achteraan op de kleding staat in speelse letters ‘Belgium’ te lezen, vooraan prijkt een creatieve tekening van een typische ‘pasteis’ die op een Portugese haan rijdt.

“Eerlijk, toen Sofi me belde met de vraag om eens samen te werken, had ik nog nooit van de Wereldjongerendagen gehoord”, zegt Simon Eeraerts. “Maar ik heb het evenement nu gaandeweg ontdekt en vind het een supercool initiatief: jongeren van over de hele wereld komen er samen om het over inclusiviteit, geloof, zingeving, beleid en zelfs het klimaat te hebben. Dat is een mooie boodschap, of je nu gelovig bent, of niet. En mensen samenbrengen, dat is ook wat we bij Avo&Cado met onze ontwerpen willen doen. Creatief design dat simpelweg tot een gesprek tussen twee mensen kan leiden. Dus ja, ik hoop dat ik met deze streetwear m’n kleine steentje kan bijdragen om de jongeren mee op weg te zetten om in Lissabon zoveel mogelijk gesprekken aan te knopen met andere jongeren.” 

Bij thuiskomst, op dinsdag 8 augustus, verzamelen alle Belgische deelnemers trouwens opnieuw in Mechelen, voor een ontvangst door en een viering met de nieuwe aartsbisschop Luc Terlinden. Die gaf bij zijn aanstelling al aan jongerenpastoraal in zijn hart te dragen.

Sofi Van Ussel

Directeur, Kamino

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met