Recordjaar voor Croky: voor het eerst rollen meer dan 85 miljoen zakjes chips van de band
Belgische chipsfabrikant schakelt in 2025 nog versnelling hoger:
27 februari 2025
● Anti-krimpflatie: inhoud grootverpakkingen Croky Chips van 175 naar 200 gram.
● Sterk innovatieprogramma in zowel voor- als najaar, 12 nieuwe producten.
● Expansie in Nederland en Noord-Frankrijk gaat verder.
Bij Croky, pal op de gewestgrens te Moeskroen, zijn het afgelopen jaar voor het eerst meer dan 85 miljoen zakjes Croky van de band gerold. In 2025 schakelt de Belgische chipsfabrikant nog een versnelling hoger. “Zo vergroten we - tegen de stroom in - geleidelijk aan bij een deel van ons assortiment de inhoud van onze chipszakken met 25 gram en brengen we meerdere nieuwe en erg verrassende smaken op de markt, die we in ons labo hebben gecreëerd”, zegt directeur Wim Gallet. “Daarnaast zetten we verder in op de expansie in Nederland en Frankrijk.” Ook het sponsorcontract van Croky met de Beker van België in het voetbal is inmiddels verlengd tot 2028.
Sinds Croky in 1966 het levenslicht zag in de Belgische grensgemeente Nieuwkerke, is er veel veranderd voor de bekende chips-met-de-papegaai. Na enkele jaren Brits pleegvaderschap, kwam het merk in 2004 weer volledig in Belgische handen, dankzij het familiebedrijf Roger&Roger. Intussen is Croky uitgegroeid tot het grootste Belgische chipsmerk in ons land en draait de productie op recordsnelheid.
“Chips zijn de voorbije jaren steeds meer dé snack van de Belgen geworden, van jong tot oud. En zeker in de groep tussen 15 en 25 jaar. Die evolutie is onder meer te danken aan een sterke toename van variëteiten en smaken én het feit dat een grote zak chips behapbaar blijft voor de meesten hun budget (2 EUR). Dé favoriete Croky chips blijven die met paprika en bolognese smaak, twee absolute Croky-klassiekers. Maar onze nieuw gelanceerde Explosions-reeks (geribbelde chips met intense aroma’s zoals de Thai Curry of de Salt & Pepper) doen het ook bijzonder goed. Naast deze chips, scoort Croky ook marktaandeelwinst met hun snacks zoals de Rings, de Patatas Fritas en de Tubes.”
Wim Gallet, directeur van Croky

Doorgroeien in 2025
In 2025 is Croky vast van plan om verder te groeien. Sinds begin dit jaar is de inhoud van haar grootverpakkingen gestegen van 175 gram naar 200 gram. Dat is opmerkelijk te noemen in tijden waarin meerdere internationale voedingsproducenten aan zogeheten ‘krimpflatie’ doen, oftewel minder inhoud in dezelfde verpakking aanbieden.
“In het najaar gaan we ons assortiment bovendien verder uitbreiden met een eigen tortilla-gamma onder het merk Croky en brengen we in tussentijd enkele compleet nieuwe smaken op de markt. Onze laboranten hebben de voorbije maanden hard gewerkt om unieke smaken te ontwikkelen en testen. Daarvan komen er dit jaar drie op de markt onder de naam ‘Sweeties’: een heerlijke balans tussen ‘sweet’ en ‘salty’, wat trending is.”
Wim Gallet, directeur van Croky

“Bij elk van deze ontwikkelingen blijven we vasthouden aan ons DNA: Croky staat bij de consument bekend om zijn intense smaken en goede kraak. Die staan centraal, zeker nu andere merken hun smaakintensiteit recentelijk verlaagd hebben.”
Wim Gallet, directeur van Croky
Naast de sterke ambities in de Belgische markt, heeft Croky plannen om ook over de landsgrenzen heen nog meer harten te veroveren. Zeker in Nederland en Frankrijk, waar de chipsfabrikant het voorbije jaar opnieuw ‘double digit’ wist te groeien.
Investeringen
De groei van Croky komt ook met extra investeringen. Zo wordt er geïnvesteerd in innovatie, ondersteuning bij de klanten en grootschalige samplings. Maar er worden vooral extra middelen voorzien voor marketingcommunicatie: Croky heeft ook de laatste jaren al fel ingezet op innovatie, wat het merk nu breed onder de aandacht wil brengen.
