Rapport e-commerce federatie Becom: beduidend meer online transacties en omzet voor Belgische webshops (+5%) in eerste helft van 2024
17 oktober 2024
Met zowel een stijging in omzet als in transacties (beide +5%) in vergelijking met vorig jaar, blijft de populariteit van de e-commerce in ons land duidelijk toenemen. Dat blijkt uit de Market Monitor en de E-commerce Barometer van sectorfederatie Becom, dat hiermee de e-commerce markt in de eerste helft van dit jaar in kaart brengt. Ook opvallend: nooit kochten zoveel mensen iets online als in de eerste zes maanden van 2024. “Bijna elke Belg (18+) is nu een online consument”, klinkt het bij Becom.
Groeiend middensegment
Elke zes maanden maakt sectorfederatie Becom een stand van zaken op van de e-commerce in ons land. Het rapport van de eerste helft van 2024 toont aan dat het aantal Belgische online shops op bijna 64.000* webshops (63.867) ligt. Hun aantal is stabiel gebleven, maar de Belgische online winkels tekenen wel een duidelijke omzetgroei op.
De resultaten geven aan dat er zich een dynamische shift aftekent wat betreft de grootte van de webshops.
“Zo zien we dat de allerkleinste webshops - het micro segment - in aantal afnemen en doorgroeien naar een iets hoger segment. Ook de kleine webshops evolueren en groeien naar het medium niveau. Dat is een positieve evolutie want de kleine en medium webshops zijn goed voor 61% van het totaal aantal transacties”, begint Greet Dekocker, Managing Director Becom.
9 Belgen op 10 kopen online
Dat veel webshops kunnen doorgroeien, komt door de (nog steeds) groeiende appetijt van de Belg om online te shoppen. In de eerste helft van 2024 hebben 89% van de Belgen (18+) iets online gekocht. Dat waren er nooit zoveel. Het is een stijging van iets meer dan 3% in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar. Het aantal Belgische online shoppers ligt nu op 8,2 miljoen**. Samen hebben zij 87 miljoen online transacties verricht. Dat is een stijging van zo’n 5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat zich vertaalt in een volumestijging van eveneens 5%, tot 8,3 miljard €.
25% van alles wat verkocht wordt, gebeurt intussen via online aankopen. Het online segment wordt opgesplitst in 35% aankopen van diensten en 65% aankopen van producten.
Diensten maken slechts 35,5% van de totale online aankopen uit, ze wegen wel het meest (54%) door in de totale uitgaven. Dit wijst erop dat diensten minder vaak gekocht worden, maar een hogere transactiewaarde hebben.
Bij producten wordt de omgekeerde beweging vastgesteld. Producten zijn goed voor 64,5% van het totaal aantal online aankopen, maar maken slechts 46% van de totale uitgaven uit. Consumenten kopen met andere woorden frequenter een item online, maar tegen een lagere prijs.
Meest gekocht
In het eerste semester van 2024 wordt de top 3 van online bestedingen aangevoerd door pakketreizen – goed voor 1,98 miljard € gevolgd door vliegtuigtickets (1,16 miljard €) en kleding (782 miljard €).
Kleding blijft het meest gekochte product gevolgd door voeding (538 miljoen €) en schoenen & accessoires (334,5 miljoen €). Op basis van online bestedingen nemen bij diensten pakketreizen met 1,98 miljard € de eerste plaats in. Op nummer 2 en 3 staan respectievelijk vliegtuigtickets (1,16 miljard €) en tickets voor events en attracties (586,5 miljoen €).
De categorieën die het meest groeien, zijn speelgoed met 22%, gevolgd door nationaal transport met bijna 20%. Tickets voor events en attracties, gokken en gaming, pakketreizen en huis & tuin noteren allemaal een groei boven de 10%. Sectoren die online niet gegroeid zijn, zijn o.m. sport & recreatie, voeding en media en entertainment.
Een sector waar het online marktaandeel dus een opvallend sterke groei vertoont – en dit al enkele jaren - is nationaal transport. Het gaat dan zowel om de aankoop van pakweg treintickets als taxiritjes en deelwagens. Zowel in het aantal aankopen als in volume stellen we forse stijgingen vast. In het eerste semester werden zo’n 6,5 miljoen aankopen online gedaan. Goed voor een online marktaandeel van 60%.
Greet Dekocker besluit: “De meeste sectoren winnen online in aandeel. Een drietal doen het niet goed, waaronder voeding. Ondanks het feit dat food - in omzet - de tweede grootste categorie is op vlak van verkochte producten, wordt slechts 3% online gekocht. Er is daar dus grote marge voor verbetering. Als we vandaag naar de totale markt kijken (online + offline) en we halen daar de cijfers van voeding uit, dan stellen we vast dat het online marktaandeel in uitgaven van 25% naar maar liefst 45% stijgt. De foodsector werkt zeer bewust aan het faciliteren van een gekoelde, veilige distributie aan huis. Van zodra dit kan gerealiseerd worden, zal de consument ook meer food online bestellen en zal het online marktaandeel nog meer stijgen. We kijken vol vertrouwen uit naar de toekomst op dat vlak.”
Het volledige rapport met grafieken en conclusies vindt u hieronder.
Becom_press deck_S1 2024.pdf
PDF - 2.4 Mb
+++
*E-commerce Barometer S1/2024
**MarketMonitor S1/2024
De E-commerce Barometer, uniek omwille van de invalshoek gericht op de online handelaar zelf en niet de consument, biedt een fijnmazig inzicht in de online bestedingen bij Belgische webshops. Het Belgische online landschap wordt in kaart gebracht op basis van de gegevens aangeleverd door betaalproviders of PSP’s, Payment Service Providers. Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische webshops, ongeacht het betaalmiddel (Bancontact, kredietkaarten, PayPal, bank applicaties, ...). Deelnemende providers: MultiSafepay, mollie, Buckaroo, Worldline, CCV
Indeling segmenten. Op basis van transactie(waarde)
Micro : < 100.000€
Klein: > 100.000€ < 1.000.000€
Midden: > 1.000.000€ <10.000.000€
Groot: > 10.000.000€
De Market Monitor biedt een volledig overzicht van de Belgische markt voor producten en diensten volgens de GOMSEC-standaard. Binnen de definitie van de totale online consumentenmarkt vallen alle persoonlijke en huishoudelijke aankopen. De Market Monitor houdt rekening met alle B2C-aankopen van producten en diensten, ongeacht waar deze zijn gekocht. Alle prijzen zijn inclusief BTW. Sinds het tweede kwartaal van 2015 wordt de Market Monitor gepubliceerd. GfK België is vanaf het begin verantwoordelijk voor het verzamelen en analyseren van gegevens over de Belgische e-commerce.