Primeur in Cold Case-onderzoek: unieke AI-beelden plaatsen vermiste kinderen in exacte kledij op exacte plaats van verdwijnen
Interactieve beelden kunnen herinneringen van getuigen positief beïnvloeden
14 augustus 2024
Ilse Stockmans (19) uit Aarschot verdween op een koude en winterse februaridag in 1987. Ze droeg een zwarte anorak met aangehechte capuchon. Ze droeg een witte sjaal… Dankzij Artificiële Intelligentie (AI) kan je vandaag een loepzuiver beeld vormen van hoe een vermiste lang geleden verdween. “Mogelijk roept het bij iemand een herinnering op”, klinkt het bij Cold Case Bureau Van Meerbeeck, dat samen met studenten Forensisch Onderzoek (EhB) unieke AI-beelden ontwikkelde die vermisten in exacte kledij op de exacte plek van verdwijning plaatsen. Zo creëerden ze ‘het laatste beeld’ van Ilse Stockmans, Liam Vanden Branden, Tamara Morris, Nathalie Geijsbregts en Maddy Hollanders. Een primeur in de Benelux.
Dankzij Artificiële Intelligentie kan je het allerlaatste beeld van een vermiste haarfijn reconstrueren. Cold Case Bureau Van Meerbeeck maakte - met goedkeuring van de families - een beeld dat mogelijk een herinnering oproept. We kennen allemaal de klassieke opsporingsberichten, waarbij een foto getoond wordt van een vermiste en dan vermeld wat hij of zij droeg op het moment van de verdwijning.
Maar wat als je al die informatie kan combineren in een beeld? Met Artificiële Intelligentie lukt dat. Samen met enkele studenten Forensisch Onderzoek (EhB) werden onlangs foto's gereconstrueerd die getuigen heel misschien kunnen helpen om zich een en ander te herinneren. Met goedkeuring van de families van de verdwenen personen, overigens. “Het is erg pakkend dit te zien, maar als hierdoor iemand zich iéts herinnert, dan is het dit waard”, zegt Dirk Vanden Branden, de papa van de vermiste Liam.
Cold Case Bureau Van Meerbeeck wil met een nieuwe campagne mensen warm maken om de nieuwe beelden te helpen verspreiden. Vanaf vandaag kan je de opsporingsaffiches downloaden via de website www.bureauvanmeerbeeck.com .
Kaart
De komende maanden wordt het AI-project binnen Cold Case Bureau Van Meerbeeck verdergezet. Daarvoor is de non-profitorganisatie ook op zoek naar extra fondsen en samenwerkingen met bedrijven die gespecialiseerd zijn in Artificiële Intelligentie. Buitenlands onderzoek wees alvast uit dat er nog veel meer mogelijk is. De Duitse Franziska Fischer schreef recent een masterthesis over de interactiviteit rond posters van vermiste personen. “Een interactieve kaart die ons een beter beeld geeft van het ‘Point Last Seen’ zou een herinnering positief kunnen beïnvloeden”, is maar één van de conclusies.
-
Liam Vanden Branden (2) verdween op 3 mei 1996 aan het Zennegat in Mechelen. Hij droeg een groene jeans en een grijze sweater met gekleurde mouwen. Hij droeg ook ecru sportschoentjes van Tom & Jerry.
Nathalie Geijsbregts (10) uit Leefdaal (Bertem) verdween op 26 februari 1994. Ze droeg een half lange paarse jas met een bruine pelskraag. Ze droeg een groene legging en zwarte laarsjes. Nathalie had een zwarte draagtas.
Maddy Hollanders (13) uit Antwerpen verdween op 31 augustus 1976. Ze droeg een kobaltblauw rokje en een geel shirt met poefmouwen en blauw bloemenpatroon. Maddy droeg rode sandalen en had enkele armbanden aan.
Tamara Morris (26) uit Aarschot verdween op 17 maart 2006. Ze droeg een blauwe jeans en een motorvest. Haar lichaam werd later gevonden, haar dood blijft een mysterie.
Over Cold Case Bureau Van Meerbeeck
Cold Case Bureau Van Meerbeeck is een non-profitorganisatie. Onderzoeksjournalist Kurt Wertelaers zoekt samen met vrijwilligers, experten, studenten en stagiairs nog een allerlaatste keer in oude en opgehelderde moordzaken of verdwijningen. De voorbije jaren slaagde het bureau erin om enkele oude en vastgelopen zaken te laten heropenen of om hernieuwde aandacht te vragen voor een oud dossier. Zowel in België als in Nederland zijn er vandaag DNA-onderzoeken bezig in cold cases nadat het onderzoeksbureau met informatie kwam.
Informatie over Cold Case Bureau Van Meerbeeck vind je op www.bureauvanmeerbeeck.com