Papier blijft koning in kiesstrijd: Drukland.be levert dubbel zoveel flyers, affiches en borden in aanloop naar lokale verkiezingen
19 september 2024
Brugge - Van foldertjes met het partijprogramma over opvallende autostickers tot grote verkiezingsaffiches: ondanks alle digitale advertenties op sociale media, blijft ook papier nog steeds een van de belangrijkste communicatiemiddelen in de kiesstrijd. Dat zie je niet alleen in het straatbeeld, maar blijkt ook duidelijk uit cijfers van Drukland.be, een van de grootste online drukkerijen in de markt. De Belgische divisie van het Nederlandse Simian verkocht de afgelopen maanden al 800.000 affiches, folders, flyers en borden meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Goed voor een verdubbeling van het aantal orders en een omzetstijging van 50%. Beide zijn quasi uitsluitend toe te schrijven aan de lokale verkiezingen op 13 oktober.
Sinds kort duiken de verkiezingsaffiches weer overal op: op metershoge borden in tuinen en weiden, op wagens en zelfs gevels. En ook de verkiezingsfolders vallen dezer dagen al vlotjes in de brievenbussen. Het papieren verkiezingsdrukwerk is duidelijk nog niet afgeschreven. Dat bevestigen ook de cijfers van Drukland.be, een van de grootste online drukkerijen van de lage landen en sinds de overname van Flyer een van de belangrijkste aanbieders van verkiezingsdrukwerk in België.
800.000 stuks
Drukland.be noteerde de afgelopen maanden maar liefst 90% meer orders voor producten die als verkiezingsdrukwerk ingezet kunnen worden. In de maanden juli, augustus en begin september gingen al 800.000 stuks méér naar buiten dan in dezelfde periode vorig jaar - oftewel zo’n 13.000 stuks extra per dag. Denk vooral aan affiches (+142%) en brochures (+24%), maar ook borden (+272%) doen het bijzonder goed.
“We merken dat papieren drukwerk nog steeds interessant is voor politieke partijen, ondanks de recordbudgetten die ze aan sociale media spenderen. Mensen houden er nog steeds van om een papieren folder vast te nemen. En een fysiek bord langs de straat trekt vaak nog iets meer de aandacht dan een digitale advertentie die je simpelweg kan wegklikken. De lokale verkiezingen zijn hét moment bij uitstek voor een partij of lijst om te tonen dat ze dicht bij hun inwoners en kiezers staan. Mogelijks speelt ook het afschaffen van de opkomstplicht voor de lokale verkiezingen extra mee. Bovendien kiezen steeds meer mensen - en dus ook de politieke partijen - voor duurzamer, gerecycleerd papier wanneer ze drukwerk bestellen. We zagen onze omzet de voorbije maanden al met 50% stijgen door de verkoop van affiches, flyers, brochures en borden. Voor het eerst maakte de omzet van onze Belgische divisie meer dan 30% van onze groepsomzet uit. Door de mooie stijging die we dit jaar opgetekend hebben, geloven we dat er ook in de toekomst nog een grote markt is voor papieren verkiezingsdrukwerk.” - Wouter Haan, CEO van Drukland.be

***
Over Drukland.be
Drukland.be is onderdeel van het Groningse bedrijf Simian, dat met Reclameland en Flyerzone nog twee merken in portefeuille heeft. Het is de snelst groeiende online drukkerij in de Lage Landen. De drukkerij is in 2008 opgericht door de Groningse ondernemer Wouter Haan en behoort tot de top twee in de markt. Drukland.be onderscheidt zich door alle drukwerk in eigen huis te produceren. De online drukkerij heeft meer dan 150 werknemers. Per jaar drukt de onderneming voor meer dan 500.000 klanten meer dan 50 miljoen flyers voor zowel bedrijven als particulieren. Van de persen die een oppervlakte van 35.000 m² bezetten – meer dan 5 voetbalvelden groot – rollen naast flyers onder andere ook briefpapier, stickers, visitekaartjes, enveloppen, banners en spandoeken.
Meer info op: www.drukland.be