Nieuwe CO₂-referentie-uitstoot maakt bedrijfswagens op fossiele brandstoffen in 2026 iets duurder
17 december 2025
Wie een bedrijfswagen ook voor privéverplaatsingen of het woon-werkverkeer mag gebruiken, zal in 2026 het belastbaar voordeel van die wagen zien toenemen. Daardoor houdt een werknemer netto iets minder loon over. Dat blijkt uit een analyse van Acerta op basis van de CO₂-referentie-uitstoten voor 2026.
Berekeningsformule voordeel van alle aard
De referentie-uitstoot voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen is cruciaal voor de berekening van het belastbaar voordeel voor werknemers met een bedrijfswagen. Net als de voorbije jaren zijn door de opmars van elektrische wagens de referentie-uitstoten voor wagens op diesel, benzine, LPG en aardgas gedaald. Daardoor stijgt het voordeel van alle aard, waardoor de wagen voor werknemers duurder wordt en ze netto maandelijks iets minder loon overhouden.
Voor 2026 gelden volgende CO2-referentie-uitstoten:
Brandstoftype | 2025 | 2026 |
Diesel | 59 g/km | 58 g/km |
Benzine, LPG of aardgas | 71 g/km | 70 g/km |
Sinds 1 januari 2012 wordt het voordeel van alle aard berekend volgens de formule:
cataloguswaarde × 6/7 × CO₂-coëfficiënt
De CO₂-coëfficiënt is een percentage dat afhangt van de uitstoot van de wagen. Het standaardpercentage bedraagt 5,5%. Voor elke gram CO₂ boven of onder de referentie-uitstoot wijzigt het percentage met 0,1 – met een ondergrens van 4% en een bovengrens van 18%.
Specifieke situaties voor elektrische en hybride wagens
De referentie-CO₂-uitstoot is alleen relevant voor wagens die effectief CO₂ uitstoten. Voor elektrische wagens wordt in de berekening van het voordeel van alle aard steeds het minimumpercentage van 4% toegepast, waardoor de dalende referentiewaarden geen invloed hebben. Bij hybride wagens wordt rekening gehouden met de referentie-CO₂-uitstoot voor de brandstof die ze gebruiken voor het niet-elektrische deel (diesel, benzine, LPG of aardgas). Voor zogenaamde “valse” plug-in hybrides geldt bovendien een specifieke sanctieregeling waarbij de CO₂-uitstoot verhoogd wordt.
Mobiliteitsbudget als duurzaam alternatief
De stijgende fiscale druk op fossiele bedrijfswagens maakt het interessant om ook naar alternatieven te kijken. Eén van die mogelijkheden is het mobiliteitsbudget, dat werkgevers (voorlopig) vrijwillig kunnen aanbieden aan werknemers in de plaats van een bedrijfswagen.
Ellen Lammens, juridisch experte bij Kenniscentrum Consult Acerta: "Het mobiliteitsbudget biedt niet alleen fiscale voordelen, maar geeft werknemers ook de kans om hun mobiliteit op een flexibele en duurzame manier te organiseren. Ze kunnen dit budget besteden aan milieuvriendelijke vervoermiddelen zoals een elektrische fiets, openbaar vervoer of deelmobiliteit. Zo draagt het mobiliteitsbudget bij aan een lagere CO₂-uitstoot en een groenere bedrijfsvoering. Bovendien zetten organisaties hiermee een belangrijke stap richting een toekomstgericht hr-beleid én profileren ze zich als duurzame en aantrekkelijke werkgevers."
***
Een voorbeeld ter verduidelijking
Stel: jouw werknemer rijdt met volgende bedrijfswagen
Volvo XC40 B3 Plus Dark Design DCT
- 46.550 euro
- benzine
- Handm versn dub koppeling en autom modus
- 163 pk
- 6.5 l / 100 km
- CO2: 149 - 164 g/km(WLTP) 🡪 146 g/km
- 5 deuren
- 5 zitplaatsen
Hoe evolueert het VAA dan van 2025 naar 2026 (evenwel zonder rekening te houden met de eventuele vermindering van de cataloguswaarde in functie van de ouderdom van de wagen)?
2025 | 2026 |
46 550 x [5,5% + (0,1 x (146 - 71))%] * 6/7 = 46 550 x 13% x 6/7 = 5 187 euro | 46 550 x [5,5% + (0,1 x (146 - 70))%] * 6/7= 46 550 x 13,1% x 6/7 = 5 226,9 euro |
| Stijging VAA met 39,90 euro op jaarbasis |
VAA voor december 2025: 5 187 euro x 31/365 = 440,54 euro | VAA voor januari 2026: 5 226,9 euro x 31/365 = 443,93 euro |
| Stijging VAA met 3,39 euro in de maand januari 2026 |
Let wel: de stijging van het VAA met 3,39 euro betekent niet dat het nettoloon van werknemers met datzelfde bedrag zal dalen. Enkel de bijkomende bedrijfsvoorheffing op dit voordeel zal een impact hebben op het nettoloon.
Stel: jouw werknemer rijdt met volgende bedrijfswagen:
- 40 300 euro
- benzine
- Handm versn dub koppeling en autom modus
- 136 pk
- 6.4 l / 100 km
- CO2: 144 - 161 g/km(WLTP) 🡪 152 g/km
- 5 deuren
- 5 zitplaatsen
Hoe evolueert het VAA dan van 2025 naar 2026 (evenwel zonder rekening te houden met de eventuele vermindering van de cataloguswaarde in functie van de ouderdom van de wagen)?
2025 | 2026 |
40 300 x [5,5% + (0,1 x (152 - 71))%] * 6/7 = 40 300 x 13,6% x 6/7 = 4.697,83 euro | 40 300 x [5,5% + (0,1 x (152 - 70))%] * 6/7= 40 300 x 13,7% x 6/7 = 4.732,37 euro |
| Stijging VAA met 34,54 euro op jaarbasis in 2026 |
VAA voor december 2025: 4.697,83 euro x 31/365 = 398,99 euro | VAA voor januari 2026: 4.732,37 euro x 31/365 = 401,93 euro |
| Stijging VAA met 2,94 euro in de maand januari 2026 |
Let wel: de stijging van het VAA met 2,94 euro betekent niet dat het nettoloon van werknemers met datzelfde bedrag zal dalen. Enkel de bijkomende bedrijfsvoorheffing op dit voordeel zal een impact hebben op het nettoloon.
Over de waarden
De nieuwe referentie-uitstoten zijn vastgelegd in het Koninklijk besluit van 10 december 2025 tot wijziging van het KB/WIB 92 op het stuk van de voordelen van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gesteld voertuig.
Over ACERTA
ACERTA is als hr-dienstengroep in België gespecialiseerd in het advies, de informatisering en de verwerking van administratieve processen rond loonverwerking, sociale zekerheid, vestigingsformaliteiten en de professionalisering van het hr-beleid. De groep ondersteunt ondernemers en organisaties in elke groeifase en bij elk hr-proces. De kracht van mensen, daar draait het om bij ACERTA. ACERTA wil zijn mensen optimaal inzetten om zo het menselijk kapitaal van ondernemingen te optimaliseren. Daarbij is ACERTA een partner voor starters, zelfstandigen en vrije beroepen, kmo’s, accountants en hr-professionals in privéondernemingen en overheidsinstellingen.
ACERTA telt meer dan 2.000 medewerkers, verdeeld over 26 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Meer dan 1 starter op 4 passeert effectief langs ACERTA’s ondernemingsloketten. De groep beheert het statuut van 1 zelfstandige op 3, en 1 organisatie op 4 maakt gebruik van haar hr- en/of payroll-oplossingen.
|
|