Nieuwe campagne waarschuwt voor valse onlinebeleggingen

Centrum voor Cybersecurity België lanceert samen met partners grote sensibiliseringscampagne om te waarschuwen voor online criminelen

Het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) lanceert vandaag samen met de FSMA, Febelfin, de FOD Economie, de Cyber Security Coalition en de preventiediensten van politie een voor ons land ongezien grote sensibiliseringscampagne via Safeonweb. De campagne dient om de bevolking te sensibiliseren voor valse onlinebeleggingen. Deze fraudetechniek zadelde Belgen in het eerste halfjaar met 15 miljoen euro verliezen op. De nieuwe campagne valt samen met zowel de World Investor Week als de European Cyber Security Month, en benadrukt het belang van digitale waakzaamheid.

BV’s die via deepfakevideo’s beleggingsadvies geven of een “vriend” die je online vraagt om mee te stappen in een investeringssysteem en extreem hoge rendementen belooft: het zijn maar enkele voorbeelden van hoe beleggingsfraudeurs je dezer dagen om de tuin proberen te leiden. Fraudeurs ontfutselden nietsvermoedende Belgen in de eerste helft van dit jaar al 15 miljoen euro via valse onlinebeleggingen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van de FSMA. Landgenoten die slachtoffer werden van online beleggingsfraude verloren dit jaar elk gemiddeld zo’n 37.777 euro. 

Vijftigplussers en mannen worden het vaakst slachtoffer van online beleggingsfraude. Twee op de drie (65,9%) slachtoffers zijn mannen. Ook twee op de drie zijn 50-plussers. Dé techniek waarmee fraudeurs dit jaar al het meeste geld buit maakten, zijn valse online tradingplatformen. Op zo’n platform lijken particulieren zelf aandelen, obligaties, ETF’s, opties of cryptovaluta te kunnen verhandelen, maar in realiteit schrijven ze alleen geld over op rekeningen van fraudeurs. De tweede meest voorkomende vorm van online beleggingsfraude: fraude via recovery rooms, waarbij oplichters je willen ‘helpen’ om verloren geld terug te winnen. 

Om te voorkomen dat nog meer Belgen slachtoffer worden van dergelijke fraude, breidt de FSMA haar acties verder uit. In het eerste halfjaar waarschuwde ze onder meer voor 138 frauduleuze websites en vroeg de gerechtelijke autoriteiten om deze te blokkeren. De FSMA trad in mei ook toe tot het Belgian Anti Phishing Shield (BAPS), een initiatief van het CCB. Daardoor wordt iedereen die naar een frauduleuze website surft, afgeleid naar een webpagina met een waarschuwing. Deze nieuwe aanpak kent een groot succes: sinds 15 mei voerde de de FSMA 121 domeinnamen in van frauduleuze websites; 11.590 unieke IP-adressen kwamen daardoor terecht op de FSMA-waarschuwingspagina in plaats van op een frauduleuze website. 

De nieuwe sensibiliseringscampagne van de CCB is een bijkomend initiatief om de Belgen te sensibiliseren voor deze vorm van fraude.

“We moeten mensen wakker schudden: online fraude is geen ver-van-mijn-bed-show. We kozen er dit jaar voor om de Safeonweb campagne te voeren rond beleggingsfraude. Het aantal slachtoffers stijgt en ze verliezen grote sommen geld. De impact voor slachtoffers is enorm. Online beleggingsfraude kunnen we niet alleen aanpakken: daarom bracht het CCB alle partners met expertise rond dit thema bij elkaar. ​ Alleen door samen te werken kunnen we oplichters te slim af zijn." - Miguel De Bruycker, directeur-generaal, Centrum voor Cybersecurity België
“De FSMA voert de strijd tegen online beleggingsfraude verder op. We stellen met tevredenheid vast dat meer en meer burgers de FSMA contacteren vooraleer geld over te maken. Zo vermijden we dat ze slachtoffer worden van fraudeurs. Ook onze toetreding tot het BAPS is een bijkomende bescherming voor burgers die nietsvermoedend op een frauduleuze website zouden terechtkomen. Met deze sensibiliseringscampagne willen we de Belgen nog bewuster maken van de risico’s van beleggingsfraude en hen ertoe aanzetten om fraudepogingen steeds te melden.” ​ - Jean-Paul Servais, de voorzitter van de FSMA

Hieronder vindt u een videogetuigenis van een slachtoffer.

Video getuigenis Michel.mp4

MP4 - 307 Mb

 

Hoge cijfers vereisen grotere sensibiliseringscampagne

Het Centrum voor Cybersecurity België bundelt dit jaar de krachten met een ongezien aantal overheidsinstellingen en partnerorganisaties om een nieuwe Safeonweb campagne te lanceren die de Belgen moet waarschuwen voor online beleggingsfraude. Onder andere de FSMA, Febelfin, de FOD Economie, de Cyber Security Coalition, de federale politie en lokale politiezones, steden en gemeenten én het Waalse Agence du Numérique zetten mee hun schouders onder het verspreiden van de boodschap. Want de hoge cijfers rond online beleggingsfraude vereisen een nog grotere, gecoördineerde aanpak dan de voorbije jaren.

Over de campagne: Bill, de geldzak

De campagne vertelt het verhaal van Bill, een goedgevulde geldzak die enthousiast investeert in een vals platform. Aan het einde is hij letterlijk platzak. De spot wordt verspreid via tv, bioscoop en online. De campagne wordt jaarlijks gedeeld door honderden partners waardoor ze ook in publieke diensten, scholen, banken en tot in het straatbeeld te zien zal zijn.

Campagnevideo:

Campagnevideo Bill de geldzak.mp4

MP4 - 143 Mb

 

“Beleggingsfraude is tegenwoordig meer dan alleen een financieel misdrijf — het is een slimme vorm van internetcriminaliteit die inspeelt op uw vertrouwen. Laat u niet misleiden — controleer altijd wie contact met u opneemt en laat u niet onder druk zetten door opgelegde tijdsdruk.” - Jan de Blauwe, voorzitter van de Cyber Security Coalition.
“De beste verdediging tegen oplichting, waaronder beleggingsfraude, is collectieve waakzaamheid. De financiële sector zet zich in om consumenten te informeren, sensibiliseren en beschermen tegen deze dreigingen. Samen kunnen we de digitale veiligheid van iedereen versterken.” - Karel Baert, CEO van Febelfin.
Séverine Waterbley, voorzitter van het Directiecomité van de FOD Economie voegt toe: “De FOD Economie steunt vol enthousiasme de campagne Safeonweb 2025. De bescherming van consumenten is één van onze kernopdrachten. Daarom is de strijd tegen fraude een absolute prioriteit voor onze FOD. En daarvoor is een nauwe en regelmatige samenwerking tussen alle toezichthoudende autoriteiten nodig. Alleen op die manier is ze werkelijk doeltreffend. Daarom startte de FOD Economie onlangs een innovatieve samenwerking met het Center for Cybersecurity Belgium. Die stelt ons in staat om de toegang tot frauduleuze websites snel te blokkeren en zo nieuwe slachtoffers te vermijden, in afwachting van een diepgaander onderzoek.”

 

Wees de oplichters te slim af met deze tips:

  1. Ongevraagd contact? Word je benaderd via telefoon, e-mail of sociale media? Wees extra waakzaam
  2. Controleer de aanbieder. Heeft die een vergunning of staat hij op de zwarte lijst? 
  3. Blijf kritisch. Krijg je onverwacht een mooi aanbod? Laat je niet misleiden. Blijf rustig. Denk na. Stel vragen.
  4. Begrijp waarin je investeert. Geen duidelijk product of heldere uitleg? Dan is het een risico. 
  5. Laat je niet opjagen. Doe geen overhaaste betalingen. Neem de tijd om het aanbod te onderzoeken. 
  6. Bescherm je persoonlijke gegevens. Deel nooit zomaar je identiteits- of bankgegevens.
  7. Vreemd betaalverzoek? Moet je geld overmaken naar een buitenlandse rekening of via crypto? Alarm!

Meer info 

Contacten voor de pers

Voor Safeonweb:

Voor de FSMA:

Over de World Investor Week en de European Cyber Security Month

  • European Cyber Security Month is een initiatief van ENISA en de Europese Commissie, dat burgers bewust maakt van cyberdreigingen en digitale veiligheid.
  • World Investor Week is een internationale campagne van IOSCO om beleggers wereldwijd te informeren over veilig en verantwoord investeren.

Folder beleggingsfraude Safeonweb.pdf

PDF - 714 Kb

Infografiek beleggingsfraude Safeonweb.pdf

PDF - 322 Kb

Bijkomende persinfo FOD Economie over ingrijpen malafide websites.docx

DOCX - 68 Kb

 

Contacteer ons

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Arno Creve

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Joachim Deman

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met