Meer dan 1 op de 7 jongeren haakt na minder dan jaar af bij sportclub

Sportpretpark Sparkx start pilootproject met ontdekkingskampen om drop-out bij sportende kinderen te verkleinen

Meer dan 1 op de 7 sportende jongeren tussen 10 en 19 jaar stopten vorig seizoen bij hun sportclub. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Kennis- en Informatiecentrum Sport van Sport Vlaanderen. Om dat drop-outcijfer de komende jaren omlaag te krijgen, lanceert Sparkx aan de vooravond van het nieuwe sportjaar een opmerkelijk pilootproject. Het sportpretpark test in augustus en oktober ontdekkingskampen uit waarbij kinderen tussen 7 en 13 jaar proeven van 50 bekende en minder bekende sporten. “Als jongeren zich inschrijven voor de sport die hen het beste ligt, zullen ze minder snel afhaken en betalen ouders zich niet blauw aan overbodig sportmateriaal” klinkt het.

Papa’s en mama’s van sportende kinderen hebben het zeker al meegemaakt. Het lidgeld van zoon- en dochterlief is nog maar net betaald, nieuw sportmateriaal staat te blinken in de garage en na amper enkele maanden zijn zoon en dochter met geen stokken nog naar de sportclub te krijgen. Helaas gebeurt dit jaar na jaar opnieuw: elk jaar houden zo’n 50.000 kinderen hun sport voor het einde van het seizoen al bekeken. 

“De juiste sport kiezen, blijkt voor veel kinderen en hun ouders niet eenvoudig. Bij die keuze willen wij helpen. Daarom testen we deze zomer en komende herfst op kleine schaal ontdekkingskampen uit voor jongeren. Tijdens die kampen geven we 7- tot 13-jarigen de kans een week lang 50 sporten te ontdekken op een speelse manier. Zo ervaren ze welke sporten ze het liefst doen en kunnen ze zich inschrijven bij een club in de buurt. Als jongeren met hun hart kiezen, zullen ze die sport langer volhouden dan een jaar.”
Michiel van Schaik, co-founder van sportpretpark Sparkx

Cijfers Kennis- en Informatiecentrum Sport van Sport Vlaanderen (juli 2023)

Samenwerking met clubs

Het sportpretpark wil niet alleen het vroegtijdig afhaken van jongeren tegengaan met de ontdekkingskampen. Het nieuwe concept moet ook meer jongeren aan het sporten krijgen en laten doorstromen naar lokale sportclubs. Als de testkampen aanslaan, zal Sparkx voor de zomer van 2024 samenwerkingen met sportclubs opstarten.

“Als de eerste testen van onze ontdekkingskampen deze zomer en in de herfst succesvol zijn, bekijken we met lokale sportclubs hoe we ons concept grootser kunnen aanpakken. Dat kan door nauw samen te werken met clubs. Denk aan initiatielessen met trainers van lokale sportclubs tijdens de ontdekkingskampen of flyers van de clubs en vlotte inschrijvingen via Sparkx. Hoe meer mensen we aan het sporten krijgen, hoe beter.”
Rense Carremans, verantwoordelijke voor de organisatie van de kampen bij Sparkx

Gezinsbudget onder controle houden

Sparkx hoopt via de ontdekkingskampen de drop-out van de jeugd bij onze sportclubs te verlagen. Maar de juiste sport kiezen, helpt ouders ook het gezinsbudget onder controle te houden. 

“Elke ouder weet dat sportende kinderen een stevige hap uit het gezinsbudget nemen. Er is niet alleen het lidgeld, het gaat ook over de bijhorende sportuitrusting en de verplaatsingen. Het vroegtijdig afhaken van kinderen bij hun sportclub, betekent dat ouders geld investeren in de verkeerde sport. Dat willen we vermijden.” ​
Jarne Peeters, monitor ontdekkingskampen bij Sparkx

Sparkx zal in de herfstvakantie een tweede testkamp organiseren om af te toetsen of het concept van de ontdekkingskampen aanslaat bij de Belgische ouders en jongeren en het verder te verfijnen. Van maandag 30 oktober 2023 tot vrijdag 3 november zullen een beperkt aantal jongeren tussen 7 en 13 jaar vijf dagen lang kunnen uittesten welke sporten ze fijn vinden.

***

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met