Koksijde maakt officieel deel uit van virtueel museum van Vlaanderen
Augmented reality beleving aan Astridplein brengt Oostduinkerkse garnaalvissers virtueel tot leven
18 juni 2024
Koksijde maakt nu officieel deel uit van het grootste museum van Vlaanderen. Burgemeester Marc Vanden Bussche heeft daarvoor zonet de derde ‘vierkante meter geschiedenis’ van FAAM, het virtuele museum van Vlaanderen, onthuld. Het gaat om een tegel die op het Astridplein komt, met daarop een QR-code. Die leidt bezoekers naar de FAAM-app, waar ze via augmented reality de Oostduinkerkse garnaalvissers virtueel tot leven zien komen. Daarnaast laat de museumapp je ook nog een 15-tal minder bekende verhalen uit de Koksijdse geschiedenis ontdekken in de kustgemeente.
Na het verhaal van Vlaanderen en de Vlaamse Canon, is er sinds 12 maart ook een virtueel museum van Vlaanderen, dat FAAM werd gedoopt. Het museum bestaat grotendeels uit belevingen die je via de FAAM-app kan ontdekken, maar krijgt daarnaast ook vijf fysieke tegels, verspreid over de provincies. Na de Oost-Vlaamse en Vlaams-Brabantse tegels heeft ook West-Vlaanderen voortaan zijn ‘vierkante meter geschiedenis’, in Koksijde.
“Het is een hele eer voor onze gemeente dat Koksijde één van de vijf tegels van FAAM, het virtuele museum van Vlaanderen, krijgt. Het is namelijk een erkenning van hoe levendig onze lokale geschiedenisverhalen blijven en hoe rijk het bijhorende erfgoedaanbod in onze streek is. De QR-code op de tegel leidt je naar de app van het virtuele museum. Daar zie je vervolgens – via augmented reality – de Oostduinkerkse garnaalvissers virtueel tot leven komen.”
Marc Vanden Bussche, burgemeester van Koksijde
(lees verder onder de video)
Het doel van FAAM is om Vlaanderen de komende jaren tot één groot, uitgestrekt museum om te toveren, met alle verhalen die de regio rijk is. Zo kunnen jong en oud, met behulp van moderne technologie, de levendige culturele geschiedenis ontdekken.
“Het virtueel museum heeft voor ieder wat wils: van bekende tradities, zoals de garnaalvissers te paard, tot minder bekende en verrassende verhalen, zoals de mammoet van Dendermonde. De ene keer werkt het met augmented reality, waarbij het lijkt alsof een figuur recht voor je ogen het verhaal vertelt, de andere keer gaat het om een uitdaging of een game, of om animaties en verhalen vol beelden van ons erfgoed. Bovendien wijst de app je – naast de eigen verhalen en belevingen – ook de weg naar honderden erfgoedplekken en -evenementen. De bedoeling is dus om te laten zien dat geschiedenis en erfgoed niet alleen achter de muren van musea of in de kelders van archieven zitten, maar eigenlijk overal te vinden zijn, tot vlak aan je voordeur.”
Bart Temmerman, secretaris-generaal van het Departement Cultuur, Jeugd en Media
15-tal Koksijdse erfgoedbelevingen
De augmented reality beleving met de paardenvissers is maar één van de 15 verhalen uit de Koksijdse geschiedenis die je in de kustgemeente kan ontdekken. Via de FAAM-app kan je op een kaart zien waar ze zich precies bevinden.
“Zo zijn er bijvoorbeeld nog verhalen te spotten over de Zuid-Abdijmolen, de archeologische vondst uit de Merovingische tijd aan de Tulpenlaan of de legende van de watergeest van de Duivelsput. Verder is ook het Museum Paul Delvaux in Sint-Idesbald een niet te missen ervaring. En dat is nog maar een kleine greep uit het aanbod.”
Stéphanie Anseeuw, schepen van Cultuur Koksijde
Om de inhoud van FAAM samen te stellen, bouwde het Departement Cultuur, Jeugd en Media verder op voorstellen vanuit de erfgoedsector. De input komt dus onder andere vanuit musea, archieven, erfgoedbibliotheken en erfgoeddiensten van steden en gemeenten. Het museum verwijst zo al naar meer dan 500 fysieke en digitale erfgoedplekken over heel Vlaanderen. De bedoeling van FAAM is om de komende jaren, in samenwerking met erfgoedpartners, doorlopend verhalen te blijven toevoegen – en zo op termijn het grootste virtuele museum ter wereld te worden.