Handling fee van 2 euro op Chinese pakjes: Belgische e-commerce sector matig positief gestemd over beslissing

Becom: "Herinvesteer deel van de handling fee in Belgische Douane"

De federale regering heeft na het begrotingsoverleg beslist om een handling fee op internationale, vaak Chinese e-commerce pakketten, te heffen. Dat is voor Becom - de Belgische e-commerce federatie – een eerste stap in de richting van een correcter speelveld voor Belgische handelaren, op voorwaarde dat een deel van de fee geherinvesteerd wordt in extra scantechnologie en man- en vrouwkracht voor de Belgische Douane. ​ 

De beslissing van de regering is een positief signaal voor de Belgische e-commerce dat we uiteraard alleen maar kunnen toejuichen. We willen er wel meteen de nodige kanttekeningen bij maken”, zegt Greet Dekocker, Managing Director Becom. “De onbetrouwbare en onveilige pakjes uit vooral China zijn een Europees probleem. Ook Europa heeft reeds maatregelen aangekondigd om deze handling fee door te voeren, echter deze invoering gebeurt langzamer dan de ​ Belgische maatregel. De kans bestaat dan ook dat men op korte termijn een deel van het probleem verlegt naar andere landen zonder handling fee. De snelheid waarmee België dit aanpakt, is in elk geval bewonderenswaardig en broodnodig. Maar om de echte problematiek aan te pakken, moet er meer gebeuren.” ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ 

De Belgische Douane verwacht tegen eind dit jaar een import van 1,4 miljard pakjes in Bierset. Met een belangrijk financieel potentieel, pleit Becom voor de herinvestering van een deel van de handling fee in infrastructuur die ervoor moet zorgen dat de Belgische douane effectief die pakjes eruit kan halen die niet voldoen aan de Europese spelregels. Het gaat daar over een combinatie van technologie en digitaal geschoold personeel.

Greet Dekocker: “Als je op vakantie vertrekt, wordt je koffer op de luchthaven gecontroleerd door de douane die perfect kan zien wat er allemaal in zit. Laat ons een deel van de inkomsten van de handling fee investeren in scantechnologie voor de douane in Bierset en in de creatie van een datapool met geverifieerde, betrouwbare data. Zo kunnen we via data matching en visuele controle de consument écht beschermen tegen onveilige, giftige of niet betrouwbare producten.” ​ ​ ​ 

Uit een eerdere discrete ontmoeting tussen Becom en een Chinese delegatie blijkt dat ook China mee wil werken aan een eerlijke handel. Tijdens de gesprekken werd duidelijk dat van de 700.000 (eerder kleine) Chinese productiebedrijven slechts 13% in staat is de Europese regels te volgen. Bij de Chinese delegatie bestaat de openheid om in te zetten op informatieverspreiding rond Europese wetgeving. Voor Becom is ook dat een stap richting een gelijker speelveld voor Belgische online spelers. ​ ​ 

Het invoeren van de handling fee zou voor de 64.000 Belgische webshops een eerste stap kunnen zijn richting een ‘eerlijkere’ concurrentiepositie. Als federatie pleit en ondersteunt Becom tevens een aantal maatregelen die eveneens op Europees vlak voorgesteld worden. Denk bv. aan de afschaffing van de ‘waardegrens’ van 150€, de ‘Deemed Importer’ verantwoordelijkheid of de creatie van een ‘EU customs data hub’. ​ ​ ​ 

Greet Dekocker besluit: “Wij staan klaar om deze initiatieven te ondersteunen en bij te dragen aan een beleid dat de integriteit, veiligheid en eerlijkheid van het Belgische e-commerce-ecosysteem waarborgt.”

Greet Dekocker, Managing Director Becom

 

Contacteer ons

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Arno Creve

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Joachim Deman

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met