Dubbel zoveel Belgen gaan met de trein op reis deze zomer

Cijfers Vereniging Vlaamse Reisbureaus: Duurzaamheid en grotere reisbeleving met onder meer culturele of gastronomische tussenstops trekken aan

Eind deze week start de grote uittocht van de Belgen naar hun favoriete vakantiebestemming. Traditioneel zijn Spanje en Frankrijk dé topbestemmingen. Maar wat opvalt, is dat steeds meer vakantiegangers bewust kiezen voor een andere manier van reizen. Zo sporen dubbel zoveel Belgen deze zomer met de trein naar hun vakantiebestemming in vergelijking met vorig jaar (+131%). Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR), die meer dan 600 reisbedrijven in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt. “We merken dat reizigers vaker op zoek gaan naar een duurzamere manier van reizen en ook een grotere reisbeleving willen naar hun bestemming. De trein biedt hen het gemak om een langere reis op te delen in etappes en onderweg tussenstops te maken voor een culturele uitstap of een fijn etentje”, zegt Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van de VVR.

De georganiseerde reizen gaan de laatste maanden erg vlot over de toonbank bij de reisagenten. De reisbureaus boekten dit jaar al 7% meer omzet dan in 2023, een jaar waarin de reisbureaus ook al recordcijfers noteerden. Opvallende trend in de boekingscijfers dit jaar: de trein wint aan populariteit. Voor de zomermaanden juli en augustus verkochten de reisagenten nu al dubbel zoveel treinreizen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (+131%). Ook als we kijken naar de volledige eerste jaarhelft, ligt het aantal verkochte treinreizen beduidend hoger dan in de eerste zes maanden van 2023 (+25%) en 2022 (+44%).

We zien al enkele jaren dat vakantiegangers meer met duurzaamheid bezig zijn en ook met reisbeleving: genieten van het gevoel van ‘onderweg zijn’. De reis naar de vakantiebestemming lijkt minstens even belangrijk te worden als de eindbestemming. Met de trein kan je zorgeloos in etappes reizen en tussenstops maken voor een rustige culturele uitstap of een fijn etentje in een stad die je al eens wilde bezoeken maar waar je geen dagen lang wil verblijven. Ook het aanbod is in die toegenomen vraag naar duurzaamheid en reisbeleving gevolgd: er zijn nu meer hogesnelheidstreinen, meer verbindingen tussen steden en ook meer nachttreinen naar verschillende populaire bestemmingen in Europa. Bovendien zijn er ook meer gespecialiseerde aanbieders van treinreizen bijgekomen in Vlaanderen. - Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder van de VVR

Autovakanties blijven populair tijdens de zomervakantie

Hoewel het spoor deze zomer aan populariteit wint, is de autovakantie nog lang niet afgeschreven. Tijdens de zomermaanden blijven de autovakanties stabiel (+1%). Hoewel steeds meer Belgen overschakelen naar een elektrische of hybride wagen, lijkt dit dus weinig invloed te hebben op hun vakantiekeuze. In populaire vakantie- en doorreislanden zoals Frankrijk en Duitsland is dezer dagen voldoende aanbod aan (snel)laadpalen langs de snelwegen om laadstress te vermijden. 

Wat de vliegvakanties betreft: die zijn dit jaar even populair als vorig jaar, toen een recordaantal vliegreizen werden verkocht. Cruises zijn dan weer duidelijk meer in trek dan vorige zomer: een vijfde meer Vlamingen kiest in juli en augustus voor een luxevakantie op zee. Ondanks dat cruises vaak als milieubelastend worden gezien, zetten ook steeds meer rederijen in op duurzaamheid. Ze varen met minder vervuilende schepen en bieden treinreizen aan voor reizigers om naar het vertrekpunt te sporen.

Spanje meest populaire bestemming

Zon, zon en zon domineren deze zomer de top 5 van de populairste vakantiebestemmingen. Spanje staat afgetekend op nummer één en tekent een stijging van 7% op ten opzichte van vorige zomer. Vier andere traditionele bestemmingen vervolledigen de top 5: Turkije, Griekenland, Frankrijk en Italië. Portugal is het sterkste in opmars voor een zomervakantie: +10%. Reizen in eigen land zijn door het tegenvallende weer van de voorbije weken en maanden dan weer beduidend minder in trek deze zomer (-17%). 

Door het tegenvallende weer van de voorbije weken in ons land, zijn meer reizigers het hele voorjaar op zoek gegaan naar zonbestemmingen waar de temperaturen aangenaam zijn. Onder de klassieke bestemmingen, zien we dat Spanje en Griekenland het erg goed doen. Ook Frankrijk scoort beter dan vorig jaar. Daar zitten de Olympische Spelen vermoedelijk voor iets tussen. Portugal is dan weer in opmars vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding van de verblijven en het feit dat sommige streken in het binnenland voor veel Vlamingen nog onontdekt zijn. Tot slot komt ook Oostenrijk voor het eerst in de top 10. We zien dat de Alpenlanden steeds vaker tijdens de zomer een actieve avontuurvakantie worden voor gezinnen met en zonder kinderen, aldus Koen van den Bosch.

Top 10 bestemmingen deze zomer

Top 10

Stijging/daling t.o.v. vorige zomer

Spanje

+7%

Turkije

-10%

Griekenland

+9%

Frankrijk

+6%

Italië

0%

VS

-4%

Portugal

+10%

België

-17%

Duitsland

-3%

Oostenrijk

+6%


***

Cijfers op basis van het Travel Intelligence Report van de Belgian Travel Confederation


Over VVR
De Vereniging Vlaamse Reisbureaus VZW werd opgericht in 1975. Als erkende vakvereniging ondersteunt en vertegenwoordigt de VVR de professionele reissector op verschillende niveaus versus de publieke en de private sector. De meer dan 600 Nederlandstalige leden in Vlaanderen en Brussel, met meer dan 1000 verkooppunten en waar meer dan 4000 medewerkers actief zijn, verzorgen jaarlijks de vakantie van meer dan 4 miljoen reizigers. Samen met UPAV (Union Professionelle des Agences de Voyages) zorgt VVR voor een unieke vertegenwoordiging op nationaal vlak. ​
Voor meer info: https://vvr.be/

Koen van den Bosch

Gedelegeerd Bestuurder, Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR)

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Contact