Drie Belgische ondernemers creëren internationale entertainmentgroep Gang Group
Overname Franse productiehuizen moet zorgen voor omzet van 15 miljoen euro en 20 extra digitale experten tegen eind 2024
9 april 2024
De Belgische ondernemers Louis Gheysens, Thierry Willer en Jérôme Lhoist lanceren met Gang Group een gloednieuwe, internationale entertainmentgroep. Ze hebben daarvoor het gerenommeerde Franse productiehuis Gang Films en de Franse digitale studio Merci Michel overgenomen. Het Belgische video agency StoryMe wordt een nieuwe hoeksteen van de groep en gaat voortaan als Gang Content door het leven. Gang Group mikt tegen eind 2024 op een omzet van ruim 15 miljoen euro. Dit jaar zal het 50-koppige team in Frankrijk en België groeien met 20 extra digitale experten en boort de groep met Zwitserland en het Midden-Oosten twee extra strategische markten aan. In 2025 moeten kantoren in Azië en de Verenigde Staten volgen.
StoryMe werd in 2013 opgericht. Elf jaar later, wordt het bureau één van de hoekstenen van Gang Group, het allereerste Belgische internationale audiovisuele productiehuis. Met Gang Films en Merci Michel heeft de groep alles in huis om de reclamewereld te helpen om consumenten van hun sokken te blazen met ongeziene reclamebelevingen.
“Onze ambitie is om alles wat op een scherm gebeurt, te kunnen realiseren. Daarvoor creëren we een voor het Europese vasteland ongeziene internationale entertainmentgroep. Vanuit die groep hebben we het volledige proces voor interactieve videoproducties in huis. Zo kunnen we vanuit België en Frankrijk adverteerders en reclamebureaus in Europa overtuigen. Daarna volgt de rest van de wereld.”
Louis Gheysens, co-CEO van Gang Group
Reclamebeleving met interactieve games en hologrammen
StoryMe verdiende zijn sporen met de creatieve productie van digitale en sociale content in al zijn vormen en voor alle contactpunten van een merk. In 2023 behaalde het bedrijf zo’n 2,4 miljoen euro omzet, een groei met 20% ten opzichte van 2022. Het moment is aangebroken voor het video agency, om met zijn 20 werknemers vanuit Gent, verder te groeien in de Benelux onder de nieuwe naam Gang Content. En dat onder de ervaren vleugels van een nieuwe CEO, Renaud Goossens. Als onderdeel van een groter, internationaal geheel halen de Belgische experten ook toppers in huis op het vlak van nieuwe technologieën zoals AI, VR en AR.
“Ik ben blij om aan te kondigen dat ik zowel bij Gang Benelux als bij Gang Content (StoryMe) het roer overneem. De opdracht blijft dezelfde: de aandacht trekken in onze sector is een voortdurende uitdaging. De tools die we tot onze beschikking hebben, evolueren echter steeds verder, aan een hoog tempo. Als een bureau in het huidige landschap wil groeien, is het absoluut noodzakelijk om zijn scope uit te breiden en zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden. Dat bewees Gang Content onlangs nog door de kracht van AI te laten zien wanneer het zorgvuldig in het proces wordt geïntegreerd. Maar het betekent ook dat je extra expertise en creativiteit aan de dag moet leggen. Deelnemen aan een project dat zichzelf positioneert als een vooruitstrevende partner voor creatieve bureaus en merken, met expertise op het gebied van film, content in het algemeen, interactief gamen en virtual reality, samen met een baanbrekend proces, is ongelooflijk spannend. Onze rol is om alle spelers te helpen om de aandacht van het publiek vast te houden met ongeëvenaarde ervaringen.”
Renaud Goossens, nieuwe CEO van Gang Benelux en Gang Content (StoryMe)
In 2024 Europa, vanaf 2025 Azië en de V.S.
Gheysens en Willer zijn ambitieus met Gang Group. In 2024 willen ze hun team in Frankrijk en België van 50 medewerkers uitbreiden naar een 70-tal en mikken ze op een omzet van ruim 15 miljoen euro door te focussen op premiummerken als Cartier, Hermès en Adidas. Vanaf 2025 is het plan om kantoren te openen in Azië en de Verenigde Staten.
“Als productiehuis moet je buiten België kijken en een internationaal volume draaien. Er zijn nog weinig grote lifestylemerken in België gevestigd. Daarnaast wordt de markt voor digitale entertainmentadvertenties vandaag wereldwijd geschat op 111 miljard dollar. Die markt zal jaarlijks met bijna 11% groeien tot 178 miljard dollar in 2026. In dat verhaal mag Gang Group niet ontbreken.”
Thierry Willer, co-CEO van Gang Group
De nieuwe Belgische groep kan voor zijn verdere ontwikkeling ook rekenen op de steun van serie-ondernemer Jérôme Lhoist. Hij stapt mee in het kapitaal van Gang Group.
Over de Belgische ondernemers
Louis Gheysens (Co-CEO Gang Group) is een jonge ondernemer met een passie voor reclame en communicatie. Hij bouwde de voorbije jaren een stevige ervaring op bij prestigieuze communicatiebureaus in België zoals Emakina, Duval Guillaume en Air. Bij dat laatste bureau was hij 5 jaar lang verantwoordelijk voor business development en klantenrelaties. Zijn visie op de markt heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van een belangrijke strategische positionering voor de groep. Hij wordt co-CEO van de groep en zal focussen op verkoop en marketing.
Thierry Willer (Co-CEO Gang Group) begon zijn carrière in de begindagen van de internetindustrie. Hij bouwde zijn ervaring op in digitale agentschappen en droeg bij tot de internationale ontwikkeling van de groep Emakina. Hij was 7 jaar lang gedelegeerd bestuurder van Emakina Zwitserland. Hij wordt co-CEO van de groep en zal focussen op de productie en de bedrijfsvoering.
Jérôme Lhoist (medeoprichter en partner van Gang Group) bekleedt sinds mei 2019 voornamelijk de rol van partner bij Noia Capital, waar hij zijn expertise in private equity toepast. Hij zit ook in de raad van bestuur van verschillende bedrijven, waaronder Bureau Beatrice, Skyral, Izix, Hestiia, Complidata en Tero, waar hij hen bijstaat met zijn strategische visie. Voordat hij Noia en Gang Groupe oprichtte, verfijnde Jérôme zijn vaardigheden in marktbeheer bij Lhoist en deed hij belangrijke ervaringen op als senior consultant bij Roland Berger, waar hij zijn kennis in bedrijfsstrategie en -ontwikkeling versterkte.