De FSMA lanceert een nieuwe sensibiliseringscampagne tegen online-beleggingsfraude

Sinds begin dit jaar hebben fraudeurs alleen al op online-tradingplatformen voor zeker 10,89 miljoen euro buitgemaakt bij nietsvermoedende Belgische beleggers, of gemiddeld 1,21 miljoen euro per maand. Het gaat slechts om het topje van de ijsberg, omdat heel wat fraude niet wordt gemeld. In de strijd om deze online-oplichting een halt toe te roepen, lanceert de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) met Wikifin, haar programma voor financiële educatie, een nieuwe sensibiliseringscampagne. ‘We willen beleggers bewust maken van het feit dat vertrouwen in de aanbieder een van dé belangrijkste factoren in hun keuzes moet zijn. We bieden hen dan ook bruikbare tools aan om fraudeurs in de toekomst zelf te slim af te zijn’, aldus Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA.

De Belgen vinden steeds meer hun weg naar online-beleggingsplatformen. Toch raken ze in hun zoektocht weleens van het pad en komen ze zo in het vizier terecht van goed georganiseerde fraudeurs. Dit jaar heeft de FSMA al 1.403 meldingen ontvangen over frauduleuze praktijken, of gemiddeld vijf per dag. Dat zijn er een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. 

Na onderzoek konden er dit jaar al 172 bedrieglijke entiteiten geïdentificeerd worden. Helaas gebeurt het nog al te vaak dat de beleggingsfraudeurs pas ontmaskerd worden wanneer het kwaad reeds geschied is. De meldingen die bij de FSMA binnenlopen, geven aan dat de slachtoffers gemiddeld voor 17.314 euro zijn opgelicht. De schade is dus groot en maakt dat deze vorm van fraude bijzonder lucratief is voor oplichters. 

Professionals

Opvallend is dat vele Belgen nog steeds denken dat online-fraudeurs doorgaans enkelingen zijn en dat hun pogingen vaak zo amateuristisch zijn dat ze meteen door de mand vallen. 

Toch is duidelijk dat het steeds vaker om goed georganiseerde bendes gaat, die zich als een firma gedragen, met callcenter, grafisch expert, leidinggevende,... Vaak zijn ze ook internationaal actief. Er is nood aan duidelijke en goede informatie om de Belgische beleggers ervoor te behoeden in de handen van zulke organisaties te vallen.

Nieuwe campagne met bruikbare tips

Daarom start Wikifin, het programma voor financiële educatie van de FSMA, met een grote, online- sensibiliseringscampagne: ‘Laat je niet vangen door beleggingsfraudeurs’. Daarbij hoort ook een campagnefilmpje, waarbij de ‘CEO’ van een bende fraudeurs je een rondleiding geeft in zijn valse firma en uit de doeken doet hoe hij beleggers om de tuin leidt. 

De campagne is gericht op alle leeftijden. De cijfers tonen aan dat vooral Belgen tussen 40 en 70 jaar oud het vaakst slachtoffer worden van online-fraudeurs. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat deze groep doorgaans over meer financiële mogelijkheden beschikt. 

‘Toch lopen ook twintigers en dertigers even goed in de val. De online fraudeurs zijn bijzonder inventief en gebruiken allerlei, vaak professionele manieren om iemand om de tuin te leiden en het vertrouwen te winnen. Per e-mail of telefoon, via valse advertenties op sociale media,... Daarom geven we op onze website meteen ook bruikbare tips mee om de oplichters zélf te slim af te zijn.’
Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA 

De nieuwe sensibiliseringscampagne van Wikifin loopt van 2 oktober tot 12 november 2023. Meer informatie vind je op de website www.wikifin.be/nl.

Tip 1: Controleer de identiteit van de aanbieder

Check altijd je aanbieder! Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. De FSMA publiceert lijsten van ondernemingen die een vergunning hebben om financiële producten en diensten aan te bieden. Staat de aanbieder er niet op, wees dan extra voorzichtig en ga niet zomaar in op het aanbod. Kijk zeker of je zijn naam terugvindt op de lijst met ondernemingen die op onregelmatige wijze actief zijn. 

Tip 2: Pas op voor oplichters die zich voordoen als gekende bedrijven

Zelfs als je denkt dat je de aanbieder kent, check dit nog eens dubbel en controleer de contactgegevens van de entiteit met wie je contact hebt. Veel oplichters misbruiken de naam van een gekende onderneming die wel een vergunning heeft. Dit noemt men ook ‘cloned firms’. Hier vind je meer informatie terug.

Tip 3: Stort niet zomaar geld op een buitenlandse rekening

Ga nooit onmiddellijk op een aanbod in. Hou de boot af of antwoord ‘nee’. Dat geeft je tijd om alle nodige informatie op te zoeken over de aanbieder. Kijk zeker de URL en het e-mailadres goed na. Een adres in het buitenland, zeker buiten de Europese Unie, maakt het moeilijk de aanbieder opnieuw te contacteren als je later in de problemen zou zitten. 

Tip 4: Wees kritisch voor elk aanbod

Wees kritisch voor elk aanbod dat je krijgt. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat ook. Zorg dat je weet wat je koopt en waarvoor je geld gebruikt wordt. Wees extra op je hoede als iemand je ingewikkelde beleggingen wil verkopen die je zelf niet begrijpt. 

Tip 5: Bij twijfel, neem contact op met de FSMAJe kan de FSMA steeds vragen stellen over een mogelijk frauduleus beleggingsaanbod. Zit je met twijfels? Aarzel niet en vul het contactformulier in. De FSMA neemt zo snel mogelijk contact met je op.

***

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Jim Lannoo

Woordvoerder/Adjunct-directeur, FSMA Communicatie en Financiële Educatie

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Contact