Eerste PR-bureau specifiek voor non-profitorganisaties: Comm2You lanceert Comm2Care
"Sector moet band met publiek sterker aanhalen, zeker nu fiscale aftrek donaties dreigt te verminderen"
15 mei 2025

Het Brusselse PR-bureau Comm2You lanceert met Comm2Care een nieuwe divisie. Comm2Care is meteen ook het allereerste PR-bureau van ons land dat uitsluitend ten dienste staat van non-profitorganisaties. Met maar liefst één op de acht jobs is de non-profitsector in België al lang geen niche meer. Toch staat de sector voor een grote uitdaging: de nieuwe federale regering plant om de fiscale aftrek van donaties aan goede doelen te verlagen."De aandacht die de sector krijgt staat vandaag niet in proportie met haar grootte en maatschappelijke relevantie”, zegt Joachim Deman, Managing Partner van Comm2Care. “Daarom willen we non-profitorganisaties helpen om de zichtbaarheid te krijgen die ze verdienen. De sector zal hun donateurs immers extra moeten proberen overtuigen nadat de verlaging van de fiscale aftrek in voege gaat – en dus eens te meer inzetten op sterke communicatie.”
Met de oprichting van Comm2Care wil Comm2You inspelen op een groeiende behoefte binnen de non-profitsector: organisaties zetten zich elke dag in voor belangrijke maatschappelijke doelen, maar slagen er vaak niet in om daar genoeg aandacht voor te krijgen. Nochtans is de Belgische non-profitsector al lang geen niche meer: ze is verantwoordelijk voor maar liefst één op de acht jobs in ons land. Bovendien komen er elk jaar steeds nieuwe, vaak kleinere organisaties bij, waardoor het voor goede doelen steeds moeilijker wordt om boven het maaiveld uit te steken.
“De non-profitsector wordt steeds belangrijker voor de Belgische economie. Die toenemende maatschappelijke en economische rol maakt dat sterke communicatie geen luxe is, maar een noodzaak voor de sector. En een sterke, maatschappelijk gerichte PR strategie is daarbij cruciaal. Veel non-profits zetten immers prachtig werk neer – dus de verhalen liggen er vaak wel – maar ze missen de middelen, tijd of expertise om hun boodschap effectief voldoende in de media te krijgen. Met Comm2Care helpen we hen daarbij.”
Joachim Deman, Managing Partner Comm2Care
Verlaging fiscale aftrek donaties
De nieuwe federale regering kondigde reeds aan dat ze zal snijden in de fiscale aftrek van donaties aan goede doelen. Deze zal wellicht van 45 procent naar 30 procent dalen, een opdoffer die bij veel non-profits hard zal aankomen.
“Een ongelukkige beslissing en een stevige kaakslag voor een heel aantal non-profitorganisaties. Want het aantal donaties zal hierdoor wellicht dalen. Non-profits zullen meer dan ooit moeten inzetten op communicatie om de band met de burger niet te verliezen. Donateurs willen natuurlijk weten wie ze precies steunen met hun geld en waarom het zo belangrijk is om hun steun verder te zetten. Dat doe je door de verhalen te vertellen die er toe doen.”
Joachim Deman, Managing Partner Comm2Care
Van storytelling tot crisiscommunicatie
Organisaties kunnen bij Comm2Care terecht voor strategische communicatie, mediarelaties, crisiscommunicatie, storytelling en het uitdragen van hun ‘merkbekendheid’ – en dit specifiek afgestemd op de opportuniteiten, uitdagingen en gevoeligheden in de non-profitsector. Daarnaast begeleidt Comm2Care ook CEO’s, voorzitters, experts en woordvoerders om hun boodschap kort en krachtig in mensentaal uit te leggen via persoonlijke communicatietrajecten, trainingen en workshops.
De experts van Comm2Care ondersteunden al tal van non-profitorganisaties bij hun communicatiestrategie, zoals Kom op tegen Kanker, Diabetes Liga, G-Sport Vlaanderen of de Belgische Cardiologische Liga. Managing Partner Joachim Deman werkte van 2022 tot 2024 als woordvoerder van één van de grootste non-profits van het land: Rode Kruis-Vlaanderen.
***
Over Comm2Care
Comm2Care is een divisie van het boutique PR-bureau Comm2You en spitst zich specifiek toe op non-profit organisaties. Net als Comm2You komt het tegemoet aan de vraag van organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het in journalistieke PR gespecialiseerde bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen.