Brouwerij Haacht hernieuwt authentiek pilsmerk Primus en innoveert met twee nieuwe varianten
Gloednieuwe categorie pils van 2,6% en alcoholvrije pils
18 november 2025

Brouwerij Haacht zet, samen met de lokale horeca, haar authentieke pilsmerk Primus met een frisse blik terug op de kaart én breidt meteen haar assortiment uit met twee innovaties. Naast een alcoholvrije variant, innoveert de brouwerij met een Primus 2,6%. Een primeur, want daarmee creëert het bedrijf een gloednieuwe categorie pils in ons land. De brouwerij verbreedt zo haar gamma Primus met een pils voor elk moment. Met een grootschalige campagne ‘Waar je ook voor gaat, ’t begint met een Primus’, trekt de brouwerij samen met de lokale horeca als partner volop de kaart van het authentieke pilsmerk en wil het meer consumenten aanspreken. “Primus is terug van nooit weggeweest. Ons nieuw type pils, de 2,6%-variant moet met zijn volle smaak, en de helft minder alcohol, consumenten aantrekken die bewuster met hun alcoholgebruik willen omgaan, maar toch graag nog een pilsje drinken zonder in te boeten op smaak,” klinkt het.
Het bekendste merk van Brouwerij Haacht, het pilsbier Primus, wordt sinds vandaag geherlanceerd met een frisse blik: een strakker design, maar met behoud van de typische kenmerken zoals het ridder-icoon en de hop. Daarmee wil de 127 jaar oude brouwerij haar klassieker een nieuwe adem geven. Pilsbieren blijven immers heel populair in ons land, goed voor 68 procent van het biervolume dat de Belg drinkt.
“Primus is één van de vijf belangrijkste pilsbieren van het land. We frissen hem visueel op, maar houden vast aan het traditionele, geheime recept van onze 50-jarige pils. Tegelijkertijd breiden we het assortiment uit met twee innovaties. De subtiele Belgische driekleur op de etiketten zet het authentiek Belgische karakter van elke Primus in de verf. De ridder blijft het icoon van Primus, maar met een hedendaagse toets: het is een verwijzing naar Jan Primus, hertog van Brabant. Een sympathieke 13de-eeuwse ridder die erom bekend stond zijn overwinningen te vieren met zijn onderdanen. Hierbij vloeide het bier rijkelijk als teken van gezelligheid en verbinding. Het zijn precies die waarden waarvoor Primus ook vandaag bekend wil staan.”
Severine Distave, Chief Marketing & Growth Officer, verantwoordelijk voor innovatie bij Brouwerij Haacht
Primus voor elk moment met breder gamma
Brouwerij Haacht vernieuwt niet alleen de uitstraling haar klassieke Primus. De brouwerij innoveert met twee nieuwe varianten. Zo lanceert de pilsbrouwer een volledig nieuwe categorie pils in ons land: de Primus 2,6%. Met dat bier boort Brouwerij Haacht het segment van consumenten aan die bewust minder alcohol willen drinken, maar wel de smaak van een klassieke pils verkiezen. Niet iedereen staat immers open voor alcoholvrije opties, maar de vraag naar afwisseling en moderatie is allomvertegenwoordig. Daarnaast introduceert de brouwerij een alcoholvrije Primus, waarvoor het dezelfde filosofie volgt.
“De authentieke Primus blijft ons uithangbord, maar met de 2,6% Primus hebben we smaaktechnisch een volwaardige pils met bijna de helft minder alcohol. Onze alcoholvrije Primus verbreedt ons aanbod nog meer. Zo geven we consumenten meer keuze. Of je nu alcoholvrij wil drinken, bewust wil minderen of gewoon een vertrouwde pils zoekt: er is voortaan een Primus voor elk moment. Net als voor onze klassieke Primus sluiten we voor onze twee nieuwe varianten geen compromissen op vlak van smaak en kwaliteit. Het lichte hoparoma en de mooi gebalanceerde bitterheid zorgen voor een verfrissend en licht bier dat karakter heeft, zonder te overheersen. Primus blijft gebrouwen worden volgens de echte brouwtradities. Op die manier behouden we het karakter en de volheid van de originele pils.”
Paul Bossuyt, Brouwmeester en Chief Operational Officer bij Brouwerij Haacht
Het succesverhaal van Primus schrijven we samen met onze partners
Brouwerij Haacht lanceert de vernieuwde Primus en haar gloednieuwe varianten eerst in de lokale horeca. En dat is niet toevallig. De familiale brouwerij die sterke banden heeft met de horeca ziet er een extra kans in om de lokale horeca te ondersteunen en te versterken.
“Het startschot van onze lanceringscampagne geven we samen met onze horecapartners: bierhandelaars en horeca-ondernemers. Pils en lokale horeca vormen nog altijd een sterke combinatie en dat willen we verder blijven ondersteunen. Dat sluit ook aan op het DNA van onze brouwerij. In een volgende stap kijken we ook naar andere kanalen, zoals retail. Samen met onze verschillende partners schrijven we het succesverhaal van onze pilsbieren. Maar we starten de lanceringscampagne in 2025 dus in onze voornaamste Primus-zaken, zeg maar onze paradepaardjes. Vanaf 2026 volgen andere horecazaken. Het uitgangspunt van onze Primus-campagne is: ‘t Begint met een Primus. In de horecazaken vertalen we dat naar ‘De eerste is van ons’. De horecazaak trakteert het eerste rondje van de avond.”
Bart Van Gelder, Chief Commercial Officer bij Brouwerij Haacht
***
Over Brouwerij Haacht
Brouwerij Haacht is een onafhankelijke, Belgische familiebrouwerij die een 380-tal werknemers tewerkstelt. Haar hoofdactiviteit is een totale service bieden aan meer dan 6.000 horecazaken, voor zowel de thuis- als exportmarkt. Daarnaast verdeelt Brouwerij Haacht haar dranken eveneens via partnerships in de retailmarkt. De bekendste biermerken in haar assortiment zijn Primus, SUPER 8, Tongerlo, Ommegang, Charles Quint en Mystic.


