Belgische e-commerce sector matig positief gestemd over pakjestaks

Het invoeren van een €2-pakjestaks op internationale, vaak Chinese e-commerce pakketten, is voor Becom - de Belgische e-commerce federatie – een eerste stap in de richting van een correcter speelveld voor Belgische handelaren. ​ 

Dit is een positief signaal voor de Belgische e-commerce dat we uiteraard alleen maar kunnen toejuichen. We willen er wel meteen de nodige kanttekeningen bij maken” zegt Greet Dekocker, Managing Director Becom. “De onbetrouwbare en onveilige pakjes uit vooral China zijn een Europees probleem. Als andere Europese landen geen pakjestaks invoeren, dan gaat deze ‘Belgische’ maatregel het probleem verleggen en ook een deel van de inkomsten mislopen. De snelheid waarmee België dit aanpakt, is bewonderswaardig maar er is meer nodig.” ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ 

De Belgische Douane verwacht tegen eind dit jaar een import van 1,4 miljard pakjes in Bierset. Met een potentieel van 2,8 miljard inkomsten, pleit Becom voor de herinvestering van een deel van de €2 in infrastructuur die ervoor moet zorgen dat de Belgische douane effectief die pakjes eruit kan halen die niet voldoen aan de Europese spelregels. Het gaat daar over een combinatie van technologie en digitaal geschoold personeel.

Greet Dekocker: “Als je op vakantie vertrekt, wordt je koffer op de luchthaven gecontroleerd door de douane die perfect kan zien wat er allemaal in zit. Laat ons een deel van die €2 investeren in scantechnologie voor de douane in Bierset en in de creatie van een datapool met geverifieerde, betrouwbare data. Zo kunnen we via data matching en visuele controle de consument écht beschermen tegen onveilige, giftige of niet betrouwbare producten.” ​ ​ ​ 

Uit een eerdere discrete ontmoeting tussen Becom en een Chinese delegatie blijkt dat ook China mee wil werken aan een eerlijke handel. Tijdens de gesprekken werd duidelijk dat van de 700.000 (eerder kleine) Chinese productiebedrijven slechts 13% in staat is de Europese regels te volgen. Bij de Chinese delegatie bestaat de openheid om in te zetten op informatieverspreiding rond Europese wetgeving. ​ Voor Becom is ook dat een stap richting een gelijker speelveld voor Belgische online spelers. ​ ​ 

Het invoeren van de pakjestaks zou voor de 64.000 Belgische webshops een eerste stap kunnen zijn richting een ‘eerlijkere’ concurrentiepositie. Als federatie pleit en ondersteunt Becom tevens een aantal maatregelen* die eveneens op Europees vlak voorgesteld worden. Denk bv. aan de afschaffing van de ‘waardegrens’ van €150, de ‘Deemed Importer’ verantwoordelijkheid of de creatie van een ‘EU customs data hub’. ​ ​ ​ 

Greet Dekocker besluit: “Wij staan klaar om deze initiatieven te ondersteunen en bij te dragen aan een beleid dat de integriteit, veiligheid en eerlijkheid van het Belgische e-commerce-ecosysteem waarborgt.”

*https://wiki.becom.digital/nl/shop/talking-points/position-paper-restoring-fair-competition-and-consumer-safety-in-e-commerce-a-call-to-action-for-belgium/

 

Sander Vanlouwe

Senior PR Consultant, Comm2You

 

 

Contacteer ons

Joost Freys

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Bert Bouserie

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Arno Creve

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Joachim Deman

Partner - Senior PR Consultant, Comm2You

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met