Belg kocht afgelopen jaar voor 16,3 miljard euro (+10,7%) online

Resultaten studies Becom, Belgische federatie e-commerce, tonen ook uitdagingen voor Belgische handelaars door opmars van online marktplaatsen

Belgische consumenten hebben het afgelopen jaar voor 16,3 miljard euro online aankopen gedaan, bijna 11% meer dan in 2022. Dat blijkt uit de jaarlijkse Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce. Vooral diensten, zoals pakketreizen en vliegtickets, gingen een stuk vlotter over de online toonbank (+20%). Toch wijzen de resultaten ook op een belangrijke uitdaging voor de sector. “De Belg vindt meer en meer zijn weg naar marktplaatsen. Belgische handelaars zijn daar vaak ondervertegenwoordigd, waardoor een stukje van de groei in ons land naar buitenlandse spelers gaat. Belgische handelaars zouden daarom nog meer actief moeten worden op dergelijke platformen”, aldus Greet Dekocker van Becom.

Groeiende markt met diensten als koploper

Elk jaar maakt sectorfederatie Becom een analyse van de evoluties in de Belgische e-commerce. Het jaarrapport voor 2023 toont aan dat de Belg beduidend meer heeft uitgegeven aan online aankopen dan in 2023. Alles samen gaat het om 16,3 miljard euro, goed voor een stijging van 10,7% in vergelijking met het jaar voordien. Die toename ligt beduidend hoger dan de inflatie, die volgens het Jaarrapport van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie 2,3% bedroeg.

In vergelijking met vijf jaar geleden (2019), wordt er nu al voor 4,8 miljard euro meer online gekocht. Ongeveer een kwart van alle uitgaven gebeurt vandaag online”, zegt Greet Dekocker, Managing Director van Becom. ​ “De sterke toename van het aantal online aankopen komt niet zozeer doordat we meer producten en kleding bestellen, wel omdat we meer diensten - zoals pakketreizen en vliegtickets - online aankopen. We zien zo voor het eerst een volledig herstel van de online uitgaven aan diensten (€8 miljard) sinds de coronaperiode. Bijna 68% van alle diensten wordt online gekocht.” 
Greet Dekocker, Managing Director van Becom
Greet Dekocker, Managing Director van Becom

De top 3: pakketreizen, vliegtuigtickets & accommodatie, kleding

Met 3,5 miljard euro staan de aankopen van pakketreizen met stip op nummer 1 van online bestedingen. De Belg gaf in 2023 online zo’n 28% meer uit aan pakketreizen dan in 2022. Online aankopen van vliegtuigtickets & accommodaties zijn goed voor 2,1 miljard euro (+19% ten opzichte van 2022). Kleding vervolledigt met 1,6 miljard euro de top 3, maar tekent weliswaar een lichte daling (-1,8%) op. ​ ​ 

In de top 3 van meest gekochte producten, in waarde, vinden we naast kleding (€1,6 miljard) ook voeding (€1,2 miljard) en schoenen (€832 miljoen). 

Greet Dekocker: “Het is vooral binnen het dienstensegment dat we de grootste stijgers zien. Een tendens die er kan op wijzen dat de Belg meer geld wil besteden aan belevingen, zoals reizen, tentoonstellingen en concerten, dan aan de aankoop van materiële producten. Die stijgende trend is al sinds 2021 aan de gang.” 

Online exportvolume daalt lichtjes

Verder blijkt uit de cijfers van Becom dat de Belgische webshops afgelopen jaar voor 2,5 miljard euro aan diensten en producten verkocht hebben aan buitenlandse consumenten. ​ Dat is een lichte daling ten opzichte van 2022 (toen €2,7 miljard) maar hoger dan in 2021 en de jaren voordien. 

Het zijn vooral Nederlandse (32%) en Franse (22%) online shoppers die hun weg vinden naar Belgische webshops. ​ 

Handelaars lopen inkomsten mis door ondervertegenwoordiging op marktplaatsen 

Het afgelopen jaar zijn er 10,5% meer webshops bij gekomen in ons land. De teller van het aantal Belgische webshops klokte eind 2023 af op 63.202. 

Uit de resultaten van de studies blijkt dat deze Belgische webshops een omzet realiseerden van 13,3 miljard euro. De Belgische consumenten hebben echter voor 16,3 miljard euro online geshopt. Rekening houdend met het exportvolume van de Belgische handelaar, kan zo berekend worden dat de Belg voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops of op marktplaatsen kocht. ​ ​ ​ 

Heel wat Belgische handelaars zijn echter nog niet actief op online marktplaatsen, dat zijn digitale platformen waar bedrijven producten kunnen verkopen. Net daar ligt dus een grote uitdaging. Door de ondervertegenwoordiging op marktplaatsen lopen Belgische handelaars inkomsten mis. Dankzij de DMA (Digital Markets Act) en DSA (Digital Services Act) is de handelaar vanaf heden daar ook beter beschermd.

Greet Dekocker besluit: “Om mee te surfen op de groeiende e-handel, zouden Belgische handelaren op online marktplaatsen actief moeten zijn. Ondernemers die de stap al gezet hebben, geven aan dat ze gemiddeld een omzetstijging van 23% noteren. Vandaar ons advies: test je productgamma op een marktplaats. De voorbije jaren zagen trouwens ook meer en meer gespecialiseerde marktplaatsen het levenslicht. Eén op drie van de Belgen start bovendien hun online zoektocht op een marktplaats. Met een betere vertegenwoordiging van onze handelaren op deze platformen komt de consument zo ook op Belgische webshops uit. Een win-win voor ons land.

Grafieken jaarrapport Becom

PPTX - 28 Mb

***

Bronnen

  • Market Monitor (GfK, 2023) 
  • E-commerce Barometer 2023, op basis van de gegevens aangeleverd door betaalproviders of PSP’s, Payment Service Providers ​ 
  • E-commerce Opportunities among SME in Belgium (Kantar, 2023)
  • Belgian Online Shopper Survey (WhyFive, 2023)

***

Over Becom
Becom is de Belgische e-Business federatie, ontstaan uit de fusie van sectorverenigingen BeCommerce en SafeShops.be. ​ Becom richt zich op het stimuleren van de Belgische e-commerce en digitale economie. ​ Als federatie pleit Becom ervoor om de Belgische digitale economie de juiste plaats te laten innemen, zowel in het maatschappelijke debat als in het Europese online landschap. Ze vertaalt de noden en behoeften van de sector en is daardoor het aanspreekpunt voor beleidsmakers en andere stakeholders. ​ Becom wil het consumentenvertrouwen in online shoppen verhogen door online klanten te informeren over een veilige, betrouwbare & duurzame digitale handel. Voor Belgische webshops reikt ze een kader aan om ‘first in class’ te worden, hen te ondersteunen en te begeleiden in hun groei. Dit doet Becom zowel voor B2B, B2C als D2C digitale ondernemers. 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Contact