AI verandert speelveld van Belgische marketeers: vraag naar jonge experten gedaald met 20%
The House of Marketing onder leiding van nieuwe managing director Thomas Peeters stoomt marketeers van morgen klaar voor Belgische arbeidsmarkt
2 september 2025

De opmars van artificiële intelligentie verandert het marketinglandschap in sneltempo. Starters vinden moeilijker een eerste opdracht. The House of Marketing, een van de grootste marketing adviesbureaus, zag de vraag naar interim jonge marketeers het voorbije jaar met 20% dalen. Steeds meer taken die vroeger aan juniors werden toevertrouwd, worden vandaag voor een groot deel door AI uitgevoerd, terwijl bedrijven in economisch uitdagende tijden ook sneller kiezen voor ervaren profielen. Daardoor krijgen pas afgestudeerde marketingadviseurs minder kansen om ervaring op te doen. Onder leiding van nieuwe managing director Thomas Peeters wil de organisatie die negatieve spiraal doorbreken.
The House of Marketing trekt meer dan ooit de kaart om de topmarketeers van morgen op te leiden. Niet door AI tegen te gaan, maar door jonge marketeers te leren hoe ze er beter mee kunnen werken en bedrijven te tonen hoeveel waarde er schuilt in goed opgeleide starters.

AI-kennisachterstand
De organisatie schakelt de komende maanden een versnelling hoger om de referentie te blijven. Met een stevig ontwikkelprogramma rond nieuwe competenties en een labo gericht op AI marketing, worden jonge marketeers niet enkel opgeleid in klassieke marketing, maar ook in AI-fluency, data-intelligentie en change management. Ze leren niet alleen AI slim in te zetten (prompting, data-analyse, ethiek), maar ook de competenties voor change management en bruggen te bouwen tussen marketing, IT en datateams.
Thomas Peeters, die na meer dan tien jaar bij The House of Marketing de fakkel opneemt als managing director, wil deze koers nu krachtiger dan ooit doortrekken.
Thomas Peeters, Managing Director The House of Marketing: “De marketingsector en dus ook de job van marketeer verandert vandaag sneller dan ooit. Wie morgen relevant wil zijn, schakelt moeiteloos tussen strategie, data en technologie. Vandaag zien we dat heel wat nodige vaardigheden in het huidige curriculum van de marketingopleidingen ontbreken. Wij voelen vanuit de praktijk de nood om de AI-kennisachterstand te dichten om jonge marketingexperten relevant te houden voor de arbeidsmarkt van morgen. Daar zetten we nu sterker dan ooit op in.”
AI versnelt leercurve
Volgens The House of Marketing hebben bedrijven er baat bij om te blijven investeren in junior profielen omdat AI ook net een hefboom kan zijn. Jonge profielen hebben een frisse blik en een digitale mindset. Ze zijn vaak sneller vertrouwd met nieuwe technologie, en kunnen met de juiste begeleiding meer dan ooit waarde creëren voor marketingteams.
Thomas Peeters, Managing Director The House of Marketing: “Jongeren die AI beheersen, kunnen sneller impact maken en groeien sneller uit tot de seniors en managers van morgen. De job van marketeer verdwijnt niet, maar wél de junior zonder AI-skills. De marketeer van de toekomst is geen uitvoerder van repetitieve taken meer, maar een strategische regisseur die AI slim inzet om sneller tot betere beslissingen en creatie te komen. Wij willen er mee voor zorgen dat België topmarketeers blijft afleveren. Ook op internationaal niveau.”