Actieplan buitenlandse overnames in amateurvoetbal

Voetbal Vlaanderen, Vlaamse Overheid en Belgische voetbalbond slaan handen in elkaar

Voetbal Vlaanderen lanceert samen met de Vlaamse Overheid en de Koninklijke Belgische Voetbalbond een actieplan tegen de mogelijke nefaste gevolgen van buitenlandse overnames bij amateurclubs. Vanaf seizoen 2024-2025 komen er een reeks initiatieven om onze amateurclubs financieel gezonder te maken. De kerngedachte van het gezamenlijke actieplan: clubs extra aandacht laten besteden aan de opleiding van eigen jeugdspelers. Daarnaast zullen buitenlandse investeringen in Vlaamse amateurclubs extra tegen het licht worden gehouden. 

Voetbalminnend Vlaanderen moest tot nu toe met lede ogen toekijken hoe onze amateurclubs steeds vaker zwichten voor centen van buitenlandse investeerders. Daarbij worden de clubs al te vaak een doorgeefluik van buitenlandse spelers, ten koste van de eigen jeugd en de lokale verankering die net de sterkte was van veel amateurclubs. Voetbal Vlaanderen, Vlaams minister van Sport Ben Weyts en de Belgische Voetbalbond slaan nu de handen in elkaar en komen met een nieuw zevenpuntenplan om de mogelijke nefaste gevolgen van buitenlandse overnames tegen te gaan. 

“Willen we dat de tienduizenden jongens en meisjes op onze velden in de toekomst alle kansen krijgen om simpelweg sportief plezier te kunnen beleven en in een veilige omgeving te kunnen uitgroeien tot de nieuwe De Bruynes en Wullaerts? Dan moeten onze clubs volop de kaart van de eigen jeugd blijven trekken. Als federatie is het onze fundamentele taak om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst mogelijk blijft. Alleen op die manier zal ons voetbal ook de komende jaren op internationaal vlak een rol van betekenis spelen.”
Nand De Klerck, woordvoerder Voetbal Vlaanderen
“We bundelen de krachten om te verhinderen dat onze amateurclubs vervallen tot ‘farm clubs’, waarmee buitenlandse investeerders grof geld verdienen – ten koste van de eigen jeugdwerking. Samen gaan we de financiële situatie van de clubs versterken, we gaan de jeugdwerking verbeteren en we gaan de clubs extra wapenen om kandidaat-overnemers te screenen. Zo zorgen we ervoor dat eigen opgeleide spelers kansen blijven krijgen en dat de clubs geen goedkope vehikels worden in de handen van buitenlandse miljardairs.” ​
Vlaams minister van Sport Ben Weyts 

Zevenpuntenplan om jeugdwerking te beschermen

Voetbal Vlaanderen lanceerde het afgelopen jaar al een nieuw financieel kader om de clubs duidelijkheid te verschaffen in wat kan en niet kan, en waar ze best hun financiële prioriteiten leggen. Om de verleiding om in zee te gaan met buitenlandse investeerders te temperen, voegt Voetbal Vlaanderen samen met de Vlaamse Overheid en de Koninklijke Belgische Voetbalbond nog zeven extra financiële en juridische barrières toe. ​ 

  • Clubs die een licentie aanvragen voor de eerste, tweede en derde amateurafdeling zullen voortaan moeten bewijzen dat ze een positief eigen vermogen hebben en minstens break-even draaien. Er wordt een nader te bepalen overgangsperiode voorzien. Dit is een beslissing die ons op lange termijn zal helpen.
  • Voetbal Vlaanderen wijst clubs die benaderd worden door buitenlandse investeerders preventief op de valkuilen van buitenlandse investeringen.
  • Externe audits helpen de werking van de amateurclubs in Vlaanderen te verbeteren waardoor minder buitenlands geld nodig is. Clubs kunnen gebruik maken van professionele begeleiding om hun toekomst op lange termijn te garanderen.
  • Clubs worden verplicht de federatie in te lichten bij overnames of substantiële wijzigingen in de eigenaarsstructuur. Elk investeringsdossier wordt extra tegen het licht gehouden door ondersteunende financiële middelen vanuit de overheid.
  • Alle clubs uit hogere amateurreeksen moeten verplicht blijven investeren in de kwaliteit van hun jeugdwerking als ze nog een licentie willen krijgen. Het jeugdlabel wordt gekoppeld aan het niveau waarop het eerste elftal in competitie kan treden. Zo dient een club die met haar 1ste elftal in 1ste afdeling Voetbal Vlaanderen speelt, een jeugdopleiding op interprovinciaal niveau uit te bouwen, terwijl clubs van 2de en 3de afdeling provinciaal jeugdvoetbal moeten aanbieden. Op deze manier kan een amateurclub niet zomaar als vehikel worden gebruikt in een groter voetbalschaakspel, maar zijn ze verplicht te investeren in de jeugdwerking.
  • Voetbal Vlaanderen bekijkt hoe de financiering van de jeugd losgekoppeld wordt van die van het eerste elftal. Met andere woorden: als de eerste ploeg failliet gaat, moeten alle jeugdploegen verder kunnen blijven spelen.
  • Clubs zullen binnen een aantal jaar een aantal eigen opgeleide jeugd in de kern van de eerste ploeg op dienen te nemen. Op die manier zijn clubs eveneens verplicht blijvend te investeren in hun jeugdopleiding.

***

Over Voetbal Vlaanderen

Voetbal Vlaanderen is de Vlaamse vleugel van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) en de grootste Vlaamse sportfederatie. De federatie geeft meer dan 300.000 voetbalhelden wekelijks de kans hun kunsten te tonen op het voetbalveld. Voor hen organiseren we ongeveer 330.000 wedstrijden per seizoen op meer dan 10.000 velden in Vlaanderen. De missie van Voetbal Vlaanderen is om iedereen een leven lang voetbalplezier te geven op maat. Om dat te bereiken ondersteunt, begeleidt en adviseert Voetbal Vlaanderen alle voetbalclubs in Vlaanderen.
www.voetbalvlaanderen.be

Nand De Klerck

Woordvoerder, Voetbal Vlaanderen

Michaël Devoldere

Woordvoerder, Kabinet Ben Weyts

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met