85% van Belgen wantrouwt aankopen via Facebook of Instagram, toch blijft 1 op de 8 ondernemers erop inzetten
DNS Belgium waarschuwt voor blind vertrouwen in sociale media: ‘1 ondernemer op 6 verliest klanten door grillen van sociale mediaplatformen’
13 oktober 2025

Belgen kopen steeds vaker online, maar hun vertrouwen blijft broos, zeker in sociale media: amper 7% koopt effectief iets via die weg. Dat staat in schril contrast met de 85% die met een geruster hart rechtstreeks via een echte webshop shopt. Dat stelt DNS Belgium, beheerder van alle .be-domeinnamen, vast op basis van een grootschalig onderzoek bij meer dan 2.000 Belgische consumenten. Toch kiest nog 1 op de 8 ondernemers uitsluitend voor socialemediaplatformen als Facebook en Instagram om zijn producten of diensten online zichtbaar te maken. Die afhankelijkheid is niet zonder gevaar. 1 op de 3 die er ook verkopen, ondervond al problemen door onder meer de grillen van algoritmes of hacking. De helft van hen verloor er zelfs al klanten of omzet door. Nog opmerkelijk: één op de vier van de Belgische ondernemers is vandaag helemaal niét online aanwezig. DNS Belgium lanceert daarom met wijzijn.be een grootschalige sensibiliseringscampagne rond het belang van een eigen domeinnaam en website.
Snel een profiel aanmaken, potentiële klanten rechtstreeks uitnodigen en je aanbod regelmatig in de kijker zetten via posts die je dan ook nog eens tegen betaling kan promoten bij de juiste doelgroep. Platformen zoals Facebook en Instagram zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een belangrijk kanaal voor de online aanwezigheid en visibiliteit van al wie onderneemt. Maar hoewel consumenten op Facebook en Instagram overspoeld worden met producten en diensten, voelt slechts een minderheid zich aangetrokken om er ook daadwerkelijk iets te kopen.
Philip Du Bois, managing director DNS Belgium: “Dat ondernemers hun digitale aanwezigheid steeds vaker op grote socialemediaplatformen zoals Facebook en Instagram uitbouwen is niet erg, maar stemt wel tot nadenken. 94% van de consumenten zegt geen vertrouwen te hebben in sociale media als verkoopkanaal. Slechts 7% van de Belgen kocht het afgelopen jaar dan ook via die weg iets. Consumenten bestempelen sociale media zelfs als ‘onprofessioneel’ en ‘onveilig’. Als ondernemer blijf je op sociale media bovendien afhankelijk van het onvoorspelbare gedrag van deze platformen.”

Helft ondernemers verloor al omzet
Eén van de opvallendste bevindingen van het consumentenonderzoek van DNS Belgium is dat 86% van de Belgen sneller geneigd is om online te shoppen bij een bedrijf dat een eigen website heeft. 79% van de Belgen geeft zelfs aan dat ze aankopen via sociale media minder veilig vinden dan via een website.
Toch lijken Belgische ondernemers het wantrouwen van de Belgische consument niet altijd op te pikken: 1 op de 8 van de Belgische ondernemers blijft verkopen via sociale media. Nochtans speelt dat blind vertrouwen niet altijd in hun voordeel: 1 op de 3 van hen geeft aan al problemen te hebben ondervonden door algoritme-fouten, onverwacht gewijzigde policy-regels of hacking. En de helft verloor er zelfs al omzet en klanten door.
Philip Du Bois, managing director DNS Belgium: “Dat bijna één op de acht uitsluitend kiest voor sociale media om zijn producten of diensten online zichtbaar te maken, is op z’n minst opmerkelijk. Ze zijn een prima uithangbord, maar we willen wel waarschuwen om niet al je eieren in één mand te leggen. Op sociale media blijf je te gast, met een eigen website of webshop op een .be-domein ben je baas, altijd en overal.”

Trots op Belgische websites
Via een grote sensibiliseringscampagne wijzijn.be naar aanleiding van z’n 25ste verjaardag, wil DNS Belgium niet alleen waarschuwen voor de grillen van grote sociale mediaplatformen, maar Belgische ondernemers ook wijzen op de voordelen van een eigen domeinnaam.
Want opvallend: bijna één op de vier Belgische ondernemers is vandaag nog helemaal niet online aanwezig en heeft dus geen website én geen sociale media. Anderen kiezen niet altijd voor een website met een .be-extensie, maar gaan bijvoorbeeld voor een website op een .com, .eu- of .online-domein. Ook die keuze roept vragen op; 73% van de Belgen vertrouwt een website met een .be-domeinnaam het meest, ver voor .com (49%), .eu (31%) en .online (7%).
Philip Du Bois, managing director DNS Belgium: “Het is altijd verstandig om een domeinnaam te registreren, zelfs al gaat het maar om een eenvoudige webpagina met contactgegevens. Dat geldt voor iedereen: van verenigingen en vzw’s tot artiesten, grote of kleine zelfstandigen, retailers, elektriciens of loodgieters. Ondernemers die pas enkele jaren na hun opstart beslissen om toch een .be onder hun zaaknaam te registreren, komen vaak van een kale reis terug omdat de naam al is ingenomen.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat 4 op de 10 Belgen vandaag al regelmatig, van meerdere keren per week tot enkele keren per jaar, AI-tools zoals ChatGPT of Gemini gebruiken om producten en diensten te beoordelen. Die systemen halen hun informatie onder meer uit content op websites, zoals blogs. Volgens DNS Belgium is het dus zeker slim om ook daar op in te zetten zodat je als ondernemer ook daar gevonden wordt.
Meer weten over de sensibiliseringscampagne? Kijk op wijzijn.be

DNS Belgium
Wie ‘.be’ zegt, zegt DNS Belgium. Al 25 jaar zorgt de organisatie ervoor dat je met één toets meteen op de juiste Belgische website belandt. Want zodra je een domein intypt, zoekt je browser welk IP-adres daarbij hoort. Een soort telefoonboek van het internet, zeg maar. DNS Belgium doet dat vandaag voor meer dan anderhalf miljoen .be-domeinnamen en zorgt ook dat alles veilig blijft verlopen.
Over de bevraging
Voor dit onderzoek werden 1.944 Belgen van 18 jaar en ouder bevraagd. De online bevraging vond plaats tussen 15 en 29 september 2025. De resultaten zijn representatief voor de Belgische bevolking op basis van leeftijd, geslacht, gewest en opleidingsniveau. De maximale meetfout bedraagt 2% bij de Belgische steekproef. Daarnaast zijn 490 ondernemers ondervraagd en de maximale meetfout bedraagt 4%. Het onderzoek werd uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Indiville, in opdracht van DNS Belgium, met als doel inzicht te krijgen in hoe Belgen en ondernemers omgaan met sociale media en domeinnamen.
