7 op de 10 Belgische spaarders weten niet wat hun bank met hun centen doet

  • vdk bank lanceert grote campagne die Belgen en zeker jongeren moet aanzetten om na te denken over hoe ze met hun geld een verschil kunnen maken voor zichzelf en anderen
  • Unieke, driezijdige verzamelmunt met goedkeuring van de nationale muntmeester en Europese Commissie als symbool van duurzaam bankieren

Liefst zeven op de tien Belgische spaarders en beleggers hebben geen flauw idee wat hun bank nu precies doet met hun zuurverdiende centen. Dat blijkt uit een enquête van vdk bank bij ruim 1.000 landgenoten. De duurzame bank start daarom met een grote campagne die Belgen, en zeker jongeren, moet aanzetten om meer na te denken over hoe ze met hun centen mee kunnen bouwen aan een betere toekomst voor zichzelf, hun streek en zelfs de planeet. Om de boodschap kracht bij te zetten heeft de bank zopas een uniek, driezijdig object met uitzicht van een 1 euromuntstuk laten slaan met goedkeuring van de nationale muntmeester. Die staat symbool voor het ‘driedubbel’ denken of wat duurzaam bankieren nu écht betekent. ​ ​ 

Duurzaamheid raakt stilaan ingeburgerd bij de Belg. 8 op de 10 landgenoten letten erop geen voedsel te verspillen, 3 op de 5 houden rekening met het energieverbruik van nieuwe elektrische apparaten en 1 op de 3 legt zonnepanelen. Maar of en hoe duurzaam we omgaan met onze centen, daar liggen we duidelijk nog niet van wakker. Verrassend genoeg weten 7 op de 10 spaarders en beleggers helemaal niet waar hun centen naartoe gaan eenmaal ze op een bankrekening staan of in een fonds belegd zijn. Dat blijkt uit een grootschalige bevraging van marktonderzoeksbureau Indiville in opdracht van vdk bank. Om de Belgen aan te zetten meer na te denken over hoe hun centen precies geïnvesteerd worden, lanceert de duurzame bank een nationale campagne. 

“vdk bank is een duurzame en ethische bank die van Ieper tot Virton wil groeien. Daarvoor zoeken we geen klanten, maar extra denkers, driedubbele denkers. Mensen die rendement kiezen voor zichzelf, hun streek én de planeet. Met ons verhaal willen we het misverstand de wereld uit helpen dat een bank geen impact heeft op de maatschappij. Een bank bepaalt mee welke richting de economie, maar ook de wereld uitgaat. Daarom willen we mensen uitnodigen om hun denken te verdriedubbelen. Dat is wat duurzaam bankieren betekent en wat onze symbolische munt symboliseert.”
Leen Van den Neste, CEO van vdk bank

Startschot om in heel België te groeien

Met de grootschalige campagne geeft vdk bank officieel het startschot om in heel België te groeien. Daarbij mikt de bank op mensen die echt nadenken over hoe ze met hun centen de wereld ten goede kunnen veranderen. 

“We willen vanaf vandaag de Belg duidelijk maken wat duurzaam bankieren precies betekent en de misverstanden errond de wereld uit helpen. Met duurzaam bankieren win je drie keer. Je kan met je centen wel degelijk impact hebben op meer dan enkel het rendement van je eigen portemonnee. Je helpt er ook de sociale initiatieven in je eigen streek mee en maakt de planeet een betere plaats voor je (klein)kinderen. Belgen moeten die kans grijpen. We beginnen het wel stilaan te beseffen dat het kan. Eén op de twintig Belgen in ons onderzoek geeft aan dat ze al eens van bank veranderd zijn omdat ze niet langer tevreden waren over wat hun bank deed op het gebied van duurzaamheid. Bij 15% was duurzaamheid een van de redenen om te veranderen van bank.”
Leen Van den Neste, CEO van vdk bank

Opvallende driedubbele ‘munt’

Om de Belgen stil te doen staan bij hoe ze hun centen investeren, heeft vdk bank een opvallende driedubbele symbolische ‘munt’ ontworpen. Het unieke object met uizicht van een 1 euromuntstuk, dat groen licht kreeg van de Belgische Muntmeester en de Europese Commissie, daagt mensen uit om hun denken te verdriedubbelen. De Europese Commissie heeft zelfs een exemplaar van het object ontvangen voor interne opleidingen rond toelatingen over copyright. 

“Het resultaat lijkt enorm sterk op een echt euromuntstuk, maar wijkt er omwille van de 3D-vorm ook net voldoende van af. Omdat het hier gaat om een symbolisch object zonder betaalwaarde en we het een boeiend project vinden, gaven we ons fiat. Het betreft echter geen uitgifte van de Koninklijke Munt van België. De Europese Commissie heeft zelfs een exemplaar gevraagd voor interne opleidingen rond copyright.”
Giovanni Van de Velde, muntmeester van de Koninklijke Munt van België

vdk bank schakelde diverse lokale ambachtslieden in voor de speciale opdracht. Het Vlaamse-Brabantse ppuntt 3D studio zette het ontwerp van het muntstuk om in 3D-designs. Op basis hiervan maakten de Antwerpse freesexperten van Wimba en Frecon de mal van de munt. Deze mallen gingen op hun beurt naar de Schotense goud- en zilversmid Karl Van Ranst, die ze polijstte, vergulde in een goudbad en van zijkanten voorzag. 

“We hebben al veel unieke producten gemaakt, maar we kregen nog nooit de vraag om ‘geld’ te maken. Toch hebben we geen moment getwijfeld. De boodschap die vdk bank ermee uitdraagt, is sterk. Daarnaast waren we onmiddellijk getriggerd door hoe we een driezijdig muntstuk konden produceren. We gingen meteen aan de slag om het maakproces uit te tekenen en vervolgens tot een goed einde te brengen.” ​
Jefke De Vos, 3D-frezer bij Wimba

vdk bank brengt met een making-of video in beeld hoe de indrukwekkende productie van het object tot stand kwam. 

***

Over vdk bank
vdk bank is een ethische, duurzame bank in volle expansie. Al sinds 1926 kunnen individuen en gezinnen met een hart voor hun omgeving bij de bank ethisch verantwoord bankieren. Intussen telt de bank 61 buurtkantoren verspreid over Vlaanderen, want vdk bank blijft inzetten op bankieren van mens tot mens. Voor meer info: www.vdk.be

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Comm2You

Comm2You brengt PR terug naar de essentie. Het boutique PR- en communicatiebureau, gespecialiseerd in journalistieke PR, komt tegemoet aan de vraag van bedrijven en organisaties naar een persoonlijkere aanpak en meer nieuwswaardige communicaties. Het bureau werkt bewust kleinschalig, met één-op-één aandacht voor de klant en doordacht advies op maat. Het team van doorwinterde communicatieprofessionals en ex-journalisten helpt bedrijven, organisaties en opinieleiders hun maatschappelijke verhalen op een nieuwswaardige en waarheidsgetrouwe manier te vertellen. Zowel in de media  - van krant over podcast en LinkedIn tot debatten - als voor verschillende stakeholders.
Maak kennis met de uitdagers van de Belgische PR-sector via www.comm2you.be

Neem contact op met